نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 15 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/10/27
185


نسبت خودرو های دیزلی، بنزینی و دوگانه سوز در ایران


 

امروز در اس دیتا، ما به بررسی جامع خودروهای دیزلی، بنزینی و دوگانه‌سوز خواهیم پرداخت. تمرکز ما بر روی تفاوت‌های این سه نوع خودرو، به ویژه در بازار ایران است. همچنین، تعداد و توزیع این خودروها به علاوه خودرو های هیبرید در سراسر کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، مفتخریم که پنل جدید خودمان را معرفی کنیم که شامل تمامی داده‌های مرتبط با خودروها، از جمله اطلاعات فنی، نوع سوخت، و آمار خودرو ها بر اساس نوع و سال تولید و دیگر آپشن های روز می‌باشد. این داشبورد ابزاری کارآمد برای تحلیل و درک بهتر بازار خودرو در ایران می‌باشد.

 

برای آشنایی هر چه بیشتر با این پنل و خصوصیات آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

موتور های دیزلی

 

موتورهای دیزلی، نوعی از موتورهای احتراق داخلی هستند که از اصول احتراق دیزلی برای تولید انرژی و حرکت در وسایل نقلیه و ماشین‌آلات استفاده می‌کنند. این موتورها از موتورهای بنزینی با تفاوت‌های زیر شناخته می‌شوند:

 

انرژی احتراق: موتورهای دیزلی از اصل احتراق دیزلی استفاده می‌کنند. در این اصل، سوخت (معمولاً گازوئیل) به واسطه فشار بالا و دمای بالا در اتاق احتراق به اشتعال می‌رسد، بدون نیاز به سوزن‌های شعله‌آتشی (شمع‌ها) که در موتورهای بنزینی استفاده می‌شوند.


نویز و لرزش: موتورهای دیزلی معمولاً نویز و لرزش کمتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. این امر باعث می‌شود که موتورهای دیزلی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها تلقی شوند.


کارایی و مصرف سوخت: موتورهای دیزلی معمولاً کارایی بالاتری دارند و مصرف کمتری از سوخت از موتورهای بنزینی دارند. این به معنای بهره‌وری بالاتر از سوخت و تولید قدرت بیشتر برای مسافتی مشابه است.


استفاده صنعتی: موتورهای دیزلی به عنوان یک انتخاب معتبر در صنعت خودرو و ماشین‌آلات به عنوان یک گزینه اقتصادی و با کارایی بالا شناخته می‌شوند. این موتورها معمولاً در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

موتورهای دیزلی به دلیل ویژگی‌های مذکور، مورد توجه بسیاری از صنایع و بخصوص در وسایل نقلیه و ماشین‌آلات صنعتی قرار دارند.

 

موتور های بنزینی 

 

موتورهای بنزینی، نوعی از موتورهای احتراق داخلی هستند که از سوخت بنزین برای تولید انرژی و حرکت در وسایل نقلیه و ماشین‌آلات استفاده می‌کنند. این موتورها از موتورهای دیزلی با تفاوت‌های مهم زیر مشخص می‌شوند:

 

انرژی احتراق: موتورهای بنزینی از سوخت بنزین برای احتراق استفاده می‌کنند. این احتراق با استفاده از شمع‌ها صورت می‌گیرد که جریان الکتریکی را برای ایجاد اشتعال در اتاق احتراق ایجاد می‌کنند.


نویز و لرزش: موتورهای بنزینی ممکن است نویز و لرزش بیشتری نسبت به موتورهای دیزلی داشته باشند. این نکته باید در طراحی وسایل نقلیه و ماشین‌آلات مورد توجه قرار گیرد.


کارایی و مصرف سوخت: موتورهای بنزینی معمولاً کارایی کمتری دارند و مصرف بیشتری از سوخت نسبت به موتورهای دیزلی دارند. این به معنای مسافت کمتری که می‌توانند با یک مقدار مشابه سوخت طی کنند، است.


استفاده عمومی: موتورهای بنزینی به عنوان موتورهای استفاده عمومی در اکثر وسایل نقلیه شخصی مانند اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شوند. این موتورها به دلیل سهولت در استفاده و عملکرد قوی در شرایط عادی محبوبیت دارند.

 

موتورهای بنزینی از دیدگاه راحتی و استفاده عمومی برای اکثر افراد معمولی مورد ترجیح هستند و در اکثر خودروهای شخصی و وسایل نقلیه خانگی یافت می‌شوند.

 

موتور های دوگانه سوز

 

موتورهای دوگانه سوز یک نوع موتور احتراق داخلی هستند که از دو نوع سوخت برای تولید انرژی و حرکت استفاده می‌کنند. این دو نوع سوخت عمدتاً شامل گاز طبیعی (مانند متان) به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل یا دیزل به عنوان سوخت دوم (پیلوت) هستند. موتورهای دوگانه سوز ترکیبی از مزایا و ویژگی‌های موتورهای گازی و دیزلی را دارند:

 

کارایی: موتورهای دوگانه سوز به دلیل استفاده از دو نوع سوخت، کارایی بالایی دارند. این به معنای بهره‌وری بالاتر از سوخت و تولید قدرت بیشتر برای مسافتی مشابه است.


کاهش آلایندگی: استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی در موتورهای دوگانه سوز منجر به کاهش انتشار گازهای آلاینده نسبت به موتورهای دیزلی می‌شود.


استفاده اقتصادی از منابع: از آنجایی که گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌شود که منبع ارزان‌تری نسبت به گازوئیل و دیزل است، موتورهای دوگانه سوز به استفاده اقتصادی از منابع سوختی کمک می‌کنند.


کاربردات متنوع: موتورهای دوگانه سوز به عنوان یک گزینه چندمنظوره برای مختلف انواع وسایل نقلیه و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، ژنراتورها و ماشین‌آلات صنعتی.

 

موتورهای دوگانه سوز به عنوان یک انتخاب محبوب در برخی بخش‌های صنعتی به دلیل مزایایی که ارائه می‌دهند، شناخته می‌شوند. این موتورها در تلاش برای کاهش مصرف سوخت و انتشارات آلاینده محیطی نیز مورد توجه قرار دارند.

 

مقاله زیر را بخوانید:

تحقیق بازار قطعات خودرو

 

تفاوت موتور های دیزلی، بنزینی و دوگانه سوز با هم

 

نوع سوخت:

   - موتورهای دیزلی: از گازوئیل یا سوخت دیزل برای احتراق استفاده می‌کنند.
   - موتورهای بنزینی: از بنزین به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کنند.
   - موتورهای دوگانه سوز: از دو نوع سوخت، گاز طبیعی و گازوئیل یا دیزل، به عنوان سوخت‌های اصلی و دوم استفاده می‌کنند.

 

انرژی احتراق:

   - موتورهای دیزلی: از اصل احتراق دیزلی با فشار بالا و دمای بالا برای ایجاد اشتعال سوخت استفاده می‌کنند.
   - موتورهای بنزینی: از جریان الکتریکی اشتعال بوسیله شمع‌ها برای ایجاد احتراق استفاده می‌کنند.
   - موتورهای دوگانه سوز: از گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل یا دیزل به عنوان سوخت دوم برای احتراق استفاده می‌کنند.

 

کارایی و مصرف سوخت:

   - موتورهای دیزلی: کارایی بالاتر و مصرف کمتری از سوخت نسبت به موتورهای بنزینی دارند.
   - موتورهای بنزینی: کارایی کمتری دارند و مصرف بیشتری از سوخت دارند.
   - موتورهای دوگانه سوز: کارایی بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند و مصرف کمتری از سوخت نسبت به موتورهای دیزلی دارند.

 

آلایندگی:

   - موتورهای دیزلی: تولید آلاینده‌های نیتروژنی (NOx) بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.
   - موتورهای بنزینی: معمولاً کمترین میزان آلاینده‌های NOx را تولید می‌کنند.
   - موتورهای دوگانه سوز: به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کنند به دلیل استفاده از گاز طبیعی.

 

نویز و لرزش:

   - موتورهای دیزلی: نویز و لرزش کمتری دارند.
   - موتورهای بنزینی: ممکن است نویز و لرزش بیشتری داشته باشند.
   - موتورهای دوگانه سوز: نویز و لرزش کمتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند.

 

مقاله زیر را بخوانید:

تعداد خودرو های ایران چقدر است؟

 

وضعیت هر گروه در ایران 

 

خودروهای دیزلی: این خودروها بیشتر در بخش حمل و نقل سنگین و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتورهای دیزلی به دلیل کارایی بالا در مصرف سوخت و طول عمر بیشتر، در بین کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه تجاری دیگر محبوب هستند. با این حال، به دلیل مسائل زیست‌محیطی و استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر برای آلایندگی، استفاده از خودروهای دیزلی در بخش مسافربری کاهش یافته است.


خودروهای بنزینی: این نوع خودروها شایع‌ترین و رایج‌ترین نوع در ایران هستند. آنها به دلیل دسترسی آسان به سوخت بنزین و تنوع بیشتر در مدل‌ها و برندها، انتخاب اصلی برای استفاده شخصی و خانوادگی محسوب می‌شوند. خودروهای بنزینی در مقایسه با دیزلی‌ها اغلب کم‌آلاینده‌تر هستند اما از نظر مصرف سوخت ممکن است کمتر کارآمد باشند.


خودروهای دوگانه سوز: این خودروها می‌توانند هم با بنزین و هم با گاز طبیعی (CNG) کار کنند. در ایران، به دلیل قیمت پایین‌تر گاز طبیعی نسبت به بنزین، خودروهای دوگانه‌سوز محبوبیت زیادی دارند. این نوع خودروها گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای کاهش هزینه‌های سوخت هستند و همچنین به دلیل آلایندگی کمتر گاز طبیعی، گزینه‌ای دوستدار محیط زیست محسوب می‌شوند.

 

 

بر اساس دیتاهای ما تیم اس دیتا درصد خودرو های بنزینی در ایران حدود  89%، خودرو های دوگانه سوز 10% و خودرو های دیزلی و هیبرید چیزی در حدود 1% از کل خودرو های ایران را تشکیل می‌دهند.




برچسب‌ها:

مرکز آمار ایران ایران خودرو نرم افزار اس دو خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین خودرو 206 بانک دی دیزج دیز شهرهای ایران ایران شیشه خودرو خودرو آینه خودرو

مقالات مرتبط


سایز بازار حمل خودرو سایز بازار شیشه و آینه خودرو سایز بازار باتری خودرو آمار تصادفات ایران در دهه اخیر تعداد خودروهای صفر و کم کارکرد به تفکیک استان و شرکت سازنده تعداد خودروهای کارکرده به تفکیک استان و شرکت سازنده تعداد خودروهای صفر و کم کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای پر کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای بنزینی وارداتی به تفکیک استان تعداد خودروهای دوگانه سوز تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی مونتاژ شده به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای سواری کم کارکرد در ایران تعداد خودروهای سواری پر کارکرد در ایران تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو تحلیل بازار قطعات خودرو تعداد موتورسیکلت در ایران تعداد خودرو های سنگین و نیمه سنگین در ایران تعداد خودرو پراید در ایران تعداد خودرو پژو 405 در ایران تعداد خودرو سمند در ایران تعداد خودرو 206 در ایران تحقیقات بازار قطعات خودرو اندازه بازار قطعات خودرو کاربرد داده در تحلیل ترافیک و راهبردهای حمل و نقل هوشمند کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در صنعت خودرو کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های بیمه‌ای کاربردهای هوش تجاری در صنعت خودروسازی استفاده از علم داده در صنعت خودروسازی و تولید بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌ های تولید در صنعت با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار اختلال در سیستم‌های فنی با هوش مصنوعی بهینه سازی فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های حمل و نقل با استفاده از هوش مصنوعی تعداد دقیق خودروهای موجود در کشور تعداد وسایل نقلیه در ایران تعداد خودروهای ایران چقدر است؟ تعداد خودرو آمار شرکت ایران‌خودرو آمار سرقت خودرو در ایران صادرات خودرو ایرانی قیمت گذاری در بازارهای صنعتی آمار سرقت در استان‌های کشور سیستم قیمت‌گذاری خودرو