کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 40 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/23
471



کشور ایران از لحاظ منابع طبیعی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. به صورتی که سطح بالایی از درآمد خود را از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد. اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای کشور عزیزمان ایجاد شد، میزان فروش نفت و مشتقات وابسته به آن کاهش یافت و همین موضوع سبب شد تا درآمد ایران نسبت به گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شود. اما در طول این سال‌ها دولت برآن است که با استفاده از راه‌های متفاوتی شرایط تحریم‌ها را دور بزند و مشکلات درآمدی خود را کاهش دهد. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی مقایسه درآمد در ایران و کشورهای دیگر بپردازیم و اطلاعاتی را درباره این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قدرت خرید در ایران:

آمارها و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم حاکی از ان است که قدرت خرید مردم نسبت به دو الی سه دهه گذشته بسیار کاهش یافته است و این مشکلات را حتی دهک‌های مختلف درآمدی نیز احساس کرده‌اند. با این وجود کم شدن قدرت خرید مردم در دهک‌های کم درآمد و قشر ضعیف جامعه نشان می‌دهد که در طول سه دهه گذشته قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته است. اگر بخواهیم تعریفی کلی و جامع از قدرت خرید بیان کنیم، باید اشاره نماییم که قدرت خرید به معنای ان است که با یک واحد پول مشخص (دلار یا ریال) چه میزان کالا یا خدماتی را می‌توان خریداری کرد. در واقع قدرت خرید مفهومی بسیار ساده است که بر روی شاخص‌های مختلف اقتصادی تاثیر می‌گذارد و از متغیرها و شاخص‌هایی مانند نرخ تورم، نرخ بهره، مالیات، تولید ناخالص ملی و ... تاثیر می‌پذیرد. باید اشاره شود زمانی که درآمد در حد مناسبی قرار داشته باشد و همچنین تورم به صورت روز افزون بالا نرود، قدرت خرید مردم نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

 

مطالعه کنید:

طبقه‌بندی جهانی درآمد

قدرت خرید و ارزش پول:

با توجه به آمارهایی که از مرکز آمار ایران ارائه شده است، ، ارزش هزار تومان درسال ۱۳۶۸ درسال ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۸۲ تومان رسیده بوده و همچنین ارزش یک میلیون تومان درسال 1368 به ۲۶۵ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۲۰ تومان افزایش یافته است.

حال برای بررسی قدرت خرید و ارزش پول باید اشاره نماییم که قدرت خرید 1000 تومان در سال 1368 به اندازه ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۸۲ تومان در سال 1399 بوده است و همچنین  قدرت خرید یک میلیون تومان سال 1368 معادل بیش از ۲۶۵ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ بوده است. حال این مقایسه می‌تواند نمایی کلی رابطه میان قدرت خرید مردم و ارزش پول و نرخ تورم را به خوبی نشان دهد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که بسیاری از کالاهای تجاری و غیر تجاری تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند. همچنین اگر نرخ ارز را در سال 1368 با نرخ ارز در سال 1399 مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که قدرت خرید مردم نیز در طول این سال‌ها کاهش یافته است. شایان ذکر است که نرخ دلار آمریکا در سال 1368 برابر 120 تومان بوده و در سال 1399 به 24 هزار تومان رسیده بود. این اعداد نشان می‌دهد که از سال 68 تا سال 99 نرخ دلار 20 هزار درصد افزایش یافته است. بر اساس اظهارات عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی، رابطه پول ملی با دلار ۰.۰۰۰۰۰۶ می‌باشد که البته رابطه بسیار ضعیفی در تمام جهان به شمار می‌آید.

تولیدات و درآمد و قدرت خرید:

به غیر از مسائل مهمی مانند نرخ ارز و تورم که در فوق به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، تولید و درآمد ملی نیز می‌تواند بر روی قدرت خرید مردم تاثیر بسزایی داشته باشد. زمانی که تولید و درامدهای وابسته به آن به دلایل مختلفی مانند تحریم‌های ظالمانه افت می‌کند به طبع درآمد ملی و پس از آن درآمد مردم نیز کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است، بر اساس آمارهایی که از طرف بانک مرکزی ایران ارائه شده، درآمد ملی ایران در سال ۱۳۹۸ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) به ۳۹۳.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. این ارقام حاکی از آن است که در یک دوره 15 ساله درآمد ملی ایران تغییر چندانی نداشته است و در مقایسه با ابتدای دهه 90 به اندازه 20 درصد نیز کرده است. به علاوه می‌توان اذعان داشت که در سال ۱۳۹۸ درآمد سرانه هر ایرانی به قیمت ثابت سال ۹۰، به ۴.۷ میلیون تومان رسیده است که در 16 سال اخیر افت بسیاری را نشان می‌دهد.

 

مقایسه درآمد ایران با کشورهای دیگر جهان:

اگر بخواهیم مقایسه‌ای کلی از اقتصاد و درامد ایران با سایر کشورهای دیگر داشته باشیم، باید اشاره نماییم که تا سال 1384 به صورت تقریبی اقتصاد ایران و ترکیه در یک اندازه قرار داشت. اما در طی این سال‌ها اقتصاد کشور ترکیه نسبت به ایران 2 برابر بزرگ‌تر شد.(البته با این وجود نیز در طی یک سال اخیر کشور ترکیه نیز با تحریم‌های مختلفی مواجه شد و همین موضوع نیز باعث مشکلات اقتصادی در ترکیه شده است). به صورت کلی وجود تحریم‌هایی که علیه کشورهای خاورمیانه و آسیایی صورت می‌پذیرد تاثیر بسیار بالایی بر اقتصاد این کشورها دارد و اکنون نیز ترکیه با مسائل و مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده است.

قابل ذکر می‌باشد که ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹۱ میلیارد دلار کالا و خدمات تولید کرده است. در همان سال 1399 ترکیه به اندازه ۷۲۰ میلیارد دلار یعنی تقریبا 4 برابر ایران تولید کالا و خدمات داشته است. همچنین عربستان سعودی به اندازه 700 میلیارد دلار تولید را برآورد کرده که این تولیدات می‌تواند نمایی از سطح کلی درآمد را در این کشورها نیز نشان دهد.

پاکستان در سال 1399 نیز حدود ۲۶۳ میلیارد دلار تولید کالا و خدمات داشته و عراق هم با تولید ۱۶۷ میلیارد دلاری، سه پله از ایران کمتر بوده است. در زیر جدول کلی از تولید ناخالص داخلی اسمی ارائه می‌دهیم:

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.

 




داشبورد‌های مرتبط


اطلاعات تعداد تعاونی معدنی اطلاعات تعداد تعاونی مسکن اطلاعات تعداد تعاونی فرش دستباف تعداد تعاونی عمرانی تعداد تعاونی صنعتی تعداد تعاونی مربوط به خدمات تعداد تعاونی مربوط به حمل و نقل تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای باختر تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای تهران تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای خراسان تعداد تعاونی توليدي توزيعي اطلاعات تعداد تامین نیاز صنفی اطلاعات تعداد تامین نیاز تولید کنندگان تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان همدان تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان لرستان اطلاعات تعاونی تعداد تامين نياز مصرف کنندگان اطلاعات تعداد تعاونی اعتبار اطلاعات تعداد کل تعاونی‌ها اطلاعات تعاونی‌های منحل شده اطلاعات تعداد تعاونی‌های غیرفعال اطلاعات تعداد تعاونی‌های در دست اجرا مشخصات کل تعاونی‌ فعال در حال بهره برداری مشخصات کل تعاونی‌های روستايي استان ها مشخصات کل تعاونی‌های روستايي مشخصات تعاونی های منحل شده روستايي مشخصات تعاونی های غیر فعال روستايي مشخصات تعاونی های در دست اجرا روستايي مشخصات عمومي شركت‌هاي تعاوني روستايي اتحادیه تأمين نياز مصرف كنندگان استان‌ها تعداد اتحاديه‌ در دست اجرا نياز مصرف كنندگان تعداد اتحادیه‌ تعاونی فعال نياز مصرف كنندگان تعداد اتحاديه‌ ثبت شده نياز مصرف كنندگان شركت‌هاي تعاوني تأمين نياز مصرف كنندگان مشخصات شركت‌هاي تعاوني تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان البرز تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان زنجان تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان سمنان تعداد نیروی انسانی شرکت توزیع برق استان بوشهر تعداد نیروی انسانی شرکت توزیع برق استان گیلان تعداد نیروی انسانی شرکت برق استان خراسان رضوی تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت برق خراسان جنوبی تعداد نیروی انسانی شرکت برق استان خراسان شمالی تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای غرب تعداد نیروی انسانی شرکت برق منطقه‌ای فارس تعداد نیروی انسانی شرکت برق چهارمحال و بختیاری نیروی انسانی نیروگاه‌های برق چهارمحال و بختیاری تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان مرکزی تعداد نیروی انسانی شاغل در نیروگاه‌های برق تهران تعداد نیروی انسانی شاغل در نیروگاه‌های برق استان قم تعداد نیروی انسانی شاغل تعداد نیروی انسانی شاغل در نیروگاه‌های برق قزوین نیروی انسانی نیروگاه‌های برق سیستان و بلوچستان تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت برق شهر اصفهان تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت برق شهر مشهد تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان ایلام تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان مازندران تعداد نیروی انسانی شرکت توزیع برق استان فارس تعداد نیروی انسانی شرکت توزیع برق غرب مازندران تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت برق شهر تبریز تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت برق استان همدان تعداد نیروی انسانی نیروگاه‌های برق استان گیلان تعداد نیروی انسانی شرکت توزیع برق استان هرمزگان تعداد نیروی انسانی شرکت توزیع برق استان مازندران تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت برق استان اردبیل میزان تلفات ناشی از توزیع برق شهر اهواز تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت توزیع برق اهواز نیروی انسانی شاغل در شرکت برق استان آذربایجان غربی