نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/11
290


کارآفرینی در زمان کرونا


کرونا و بحرانی که بیش از دو سال است شرایط زندگی عادی همه را دستخوش تغییرات کرده همچنان غیرقابل کنترل جان هموطنانمان را می‌گیرد. شرایطی که کرونا در جهان ایجاد کرد چیزی فراتر از بحران جنگ جهانی دوم بوده است. همیشه گفته شده است که در زمان سختی هم می‌توان خلاق و نوآوری بود. چون در همه‌گیری‌های این چنینی علاوه بر سلامت افراد که مهم‌ترین دارایی هر فرد است زندگی و دارایی مردم هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. خیلی از کسب‌وکارها در زمان کرونا متوقف شدند. بسیاری از افراد هم از شرایط بحرانی کرونا به عنوان سکوی پرتاب موفقیت خود استفاده کردند و کارآفرین شدند.

کارآفرینی در شرایط بحرانی

در زمان کرونا برای کارآفرینی و یا حفظ کسب‌وکار قبلی خود باید پیش‌بینی از شرایط آینده داشته باشید. چون هر آن امکان وقوع حادثه و چالش جدیدی وجود دارد. طوری برنامه‌ریزی کنید که در مقابله با سخت‌ترین اتفاقات و مسائل پابرجا بمانید. در دوران‌هایی که همه روزهای سختی را می‌گذرانند کارآفرینان به دنبال راهی هستند که اوضاع را بهتر کنند.

کارآفرینی ایران در زمان کرونا

از همان اوایل شیوع ویروس کرونا قرنطینه خانگی شروع شد. همین موضوع کافی بود که کسب‌وکار اینترنتی متناسب با نیاز آن شرایط ایجاد شود و یا کسب‌وکارهایی که در این زمینه فعالیت دارند رونق بگیرند. قرنطینه باعث شد مردم برای بسیاری از خریدهای روزمره و غیرروزمره خود از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند. در زمان کرونا اسنپ فود به نسبت سال قبل حدود 4 برابر افزایش فروش داشته است. برای ایجاد اعتماد به مشتری اسنپ فود از تصاویر زنده رستوران‌ها استفاده کرد. ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از مردم روی به درمان‌ها و داروهای گیاهی آوردند. همین جریان سبب افزایش فروش عطاری‌ها و رونق کسب‎‌وکارشان شد چه بسا بسیاری از عطاری‌ها فروش آنلاین هم داشتند و موفق‌تر بودند. موضوع کرونا امروزه عادی‌تر و جا افتاده‌تر از قبل شده است. در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا هم ویروس قوی‌تر بود و هم اینکه سطح آگاهی به نحوی بود که مردم با خرید نان می‌ترسیدند که مبتلا شوند. از همین رو از کلاس‌های آنلاین آموزش نان‌پزی و شیرینی‎پزی استقبال ویژه‎‌ای شد. حتی اوایل تقاضای خرید آرد شیرینی‌پزی به قدری زیاد شده بود که با کمبود این ماده غذایی روبه‌رو شدیم. با خانه‌نشینی مردم در این بحران برای جلوگیری از عدم سکون مردم، همه تشویق به ورزش کردن را آغاز کردند. و بسیاری از مربی‌ها آنلاین کلاس‌های ورزشی تشکیل دادند. در مورد مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک هم بسیاری از شرکت‎‌ها که فروش متوسطی داشتند به شدت به سوددهی رسیدند.

نتیجه‌گیری

بنابراین با اندک ایده و آینده‌نگری می‌توان از اوضاع سخت و مشکلات فرصتی برای پیشرفت استفاده کرد. این سبک کارآفرینی هم به نفع مردم جامعه و هم طبیعتاً به نفع کارآفرینان خواهد بود.




مقالات مرتبط


داشبورد های مرتبط