ما در تیم اس دیتا با توجه به درخواستها و نیازهای بازار، داشبوردی پیشرفته طراحی کردهایم که قادر است تعداد خودروهای پرکارکرد (با بیش از 150 هزار کیلومتر کارکرد) را بر اساس استانهای مختلف کشور نمایش دهد. این داشبورد به طور خاص توانایی تفکیک خودروها بر اساس نوع آنها، شامل خودروهای مونتاژی، وارداتی، و تولید داخلی را دارد. این اطلاعات میتواند برای گروههای مختلفی از جمله نهادهای دولتی، شرکتهای بیمه، نمایشگاههای خودرو، تعمیرگاهها و حتی مصرفکنندگانی که به دنبال خرید یا فروش خودروهای دست دوم هستند، بسیار مفید و کاربردی باشد.
این دادهها به ویژه برای تحلیلگران بازار خودرو، سیاستگذاران در حوزه حمل و نقل، و محققانی که به دنبال درک بهتری از الگوهای استفاده از خودرو در مناطق مختلف کشور هستند، ارزشمند است. با استفاده از این داشبورد، میتوان تصمیمات مبتنی بر داده را در جهت بهبود سیاستهای مرتبط با خودروهای دست دوم، تعیین قیمتهای بیمه بر اساس استهلاک و کارکرد خودرو، و همچنین توسعه خدمات پس از فروش و تعمیرات اتخاذ نمود.
توجه ویژهای نیز به استانهایی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، و مازندران شده است که بر اساس دادههای جمعآوری شده، دارای خودروهایی با بالاترین میزان کارکرد در کشور هستند. در ادامه هم نمودار این نسب مونتاژی ، تولید داخل و وارداتی در کل کشور و همچنین تعداد کل خودروها با کارکرد بالا در این 5 استان رو به شما نمایش میدهیم :
تهران خراسان رضوی اصفهان مازندران آذربایجان شرقی
2.814.630 958.618 794.036 790.007 647.008
نسبت کارکرد خودروها بر اساس مونتاژ، وارداتی و تولید داخل
برای مشاهده داشبورد خودروهای سواری روی لینک زیر کلیک کنید:
مشاهده داشبورد
دادههای مربوط به خودروهای پرکارکرد از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا این اطلاعات نه تنها نشاندهنده وضعیت فعلی ناوگان خودرویی در یک منطقه خاص هستند، بلکه تاثیرات مهمی بر روی ایمنی، اقتصاد، و محیط زیست دارند. خودروهای پرکارکرد ممکن است به نگهداری بیشتری نیاز داشته باشند و احتمال دارد که آلایندههای بیشتری تولید کنند، که این مسائل به نوبه خود بر سلامت عمومی و کیفیت هوا تاثیر میگذارند. علاوه بر این، فهم اینکه کدام خودروها بیشترین کارکرد را دارند، میتواند به بهبود برنامهریزیهای مربوط به جایگزینی ناوگان، توسعه زیرساختهای حمل و نقل، و تدوین سیاستهای محیط زیستی کمک کند.
نهادهای دولتی و سیاستگذاران: برای تدوین قوانین و مقررات مربوط به استانداردهای خودرو، مالیات بر خودروهای دست دوم، و سیاستهای تشویقی برای تجدید ناوگان حملونقل.
شرکتهای بیمه: جهت تعیین نرخهای بیمه بر اساس کارکرد و استهلاک خودرو، ارزیابی ریسک و توسعه محصولات بیمهای سفارشی.
نمایشگاههای خودرو و فروشندگان: برای ارزیابی و قیمتگذاری خودروهای دست دوم بر اساس دادههای کارکرد و تقاضای بازار.
تعمیرگاهها و مراکز خدمات پس از فروش: به منظور برنامهریزی برای تقاضاهای تعمیر و نگهداری خودروها در مناطق مختلف.
سرمایهگذاران و تحلیلگران بازار: برای شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری در صنعت خودرو و خدمات مرتبط.
مصرفکنندگان و خریداران خودرو: جهت اتخاذ تصمیمات آگاهانه هنگام خرید یا فروش خودروهای دست دوم.
محققان و دانشگاهها: برای انجام تحقیقات در زمینه الگوهای استفاده از خودرو، تأثیرات زیستمحیطی، و توسعه فناوریهای جدید.
سازمانهای محیط زیستی: برای تحلیل تأثیرات خودروهای پرکارکرد بر محیط زیست و طراحی برنامههای کاهش آلودگی.
برنامهریزان شهری و حملونقل: جهت بهبود زیرساختهای حملونقل و کاهش ترافیک با استفاده از دادههای جمعآوری شده.
تولیدکنندگان خودرو: برای شناسایی نیازهای بازار و بهبود محصولات بر اساس ترجیحات مصرفکننده.
اطلاعات مربوط به خودروهای پرکارکرد نه تنها یک منبع غنی برای درک بهتر الگوهای استفاده از خودرو در سراسر کشور است، بلکه نقش حیاتی در اتخاذ تصمیمات آگاهانه توسط طیف گستردهای از ذینفعان دارد. از نهادهای دولتی گرفته تا مصرفکنندگان فردی، دسترسی به این دادهها امکان پذیرش رویکردهای مبتنی بر شواهد را فراهم میآورد که میتواند به بهبود سیاستهای عمومی، افزایش کارایی خدمات، و تقویت پایداری محیط زیست منجر شود.
این دادهها نه تنها برای فهم بهتر نیازهای فعلی و آینده بازار خودرو ضروری هستند، بلکه بستری را برای نوآوری و پیشرفت در صنایع و خدمات مرتبط فراهم میآورند. با استفاده از تحلیلهای دقیق و بهروز، همه ذینفعان میتوانند به سمت تصمیمگیریهای هوشمندانهتر و ایجاد استراتژیهای پایدارتر حرکت کنند که نه تنها به افزایش سودآوری و رضایت مشتری منجر میشود، بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک میکند. در نهایت، استفاده از این دادهها موجب میشود تا جامعه به سمتی پیش رود که در آن تصمیمگیریها و سیاستگذاریها بر پایه دادههای دقیق و معتبر استوار باشد، به نفع همه افراد و سازمانهای درگیر.