در دنیای نوین امروز، مشتریان از قدرت بسیاری برخوردار هستند. بازارهای جدید و نوین جایگزین بازارهای سنتی شده است و رقابت در میان سازمانها و شرکتهای مختلف در هر حوزه کاری وجود دارد. به صورت کلی مشتریان میتوانند در مورد محصول یا خدمت شما تحقیق کنند و درباره خرید آن تصمیم بگیرند! از طرف دیگر در هر حیطهای که مشغول به فعالیت هستید، رقبای بسیاری وجود دارد و مشتریان میتوانند محصولات یا خدمات را از رقبای شما خریداری کنند. با این تفاسیر، وقت آن است که استراتژی مارکتینگ خود را یک نگاه بیاندازید و بررسی کنید که با شرایط امروز مشتریان خود تطبیق دارد یا خیر. در این راستا انجام فرآیند تحقیقات بازار میتواند به شما مدیران کسب و کارها کمک شایانی نماید و اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار دهد. بنابراین در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی گامها و دستور العملهای تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعات خاصی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.
در مقالات گذشته تعریفی از تحقیقات بازار را خدمت شما عزیزان ارائه دادهایم. در این مطلب نیز پیش از انکه به بررسی گامها و دستور العملهای تحقیقات بازار بپردازیم، در ابتدا تعریفی از این فرآیند بیان خواهیم کرد. تحقیقات بازار یا Market Research به فرآیند جمع آوری اطلاعات در خصوص شخصیت خریداران، مخاطبان هدف و مشتریان کسب و کار شما اطلاق میگردد که به منظور تعیین میزان رشد و موفقیت محصول یا خدمات شما در بین افراد جامعه و مخاطبان است.
به صورت کلی میتوان اذعان داشت که فرآیند تحقیقات بازار بر روی روند جمعآوری دادههای مصرفکننده در یک مرحله و به صورت ایستا اشاره دارد. این فرآیند با عملیات تحقیقات بازاریابی تفاوت خواهد داشت. تحقیقات بازار به شما کمک میکند به سوالات مربوط به مشتریان، رقبا، یا بازارهای فعلی و بالقوه خود پاسخ مناسبی دهید و اطلاعات ضروری و مورد نیاز سازمان یا شرکت خود را از بازار کسب کنید.
برای آنکه بتوانید درک مناسبی از بازار داشته باشید و یا اینکه استراتژیهای بازاریابی خود را به درستی انتخاب کنید، در ابتدا باید درک عمیقی از مشتریان خود کسب نمایید. بعلاوه درک بازار خاص خود و هر آنچه در تصمیمات خرید و و رفتار مخاطبان شما تاثیر میگذارد، نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه این مراحل نیازمند انجام عملیات یا فرآیند تحقیقات بازار خواهد بود. اگر شما قصد دارید تا این فرآیند را برای کسب و کار خود انجام دهید، به شما توصیه میکنیم که آن را به دست متخصصان و کارشناسان ما بگذارید تا بهترین دادهها را از بازار و مخاطبان هدفتان کسب کنید.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
شما عزیزان میتوانید با توجه به نیاز سازمان خود انواع تحقیقات بازار را برای محصولات یا خدماتتان را انجام دهید. هر کدام از انواع این فرآیندها، یک سری گامها و دستورالعملهای تحقیقات بازار خاص خود را دارا میباشند. البته در این میان برخی از گامها و دستورالعملها نیز یکسان است! در ادامه به توضیح و بررسی انواع تحقیقات بازار میپردازیم و همچنین پس از آن گامها و دستورالعملهای این فرآیندها را شرح میدهیم.
یکی از انواع تحقیقات بازار که سازمانها به آن نیاز دارند، درک نیازهای جدید مشتریان و مخاطبان هدف خود است! در این نوع تحقیقات بازار نگاه و دید مشتریان به برند شما، میزان رضایت آنها از محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، محصولات یا خدماتی که برای انها جذاب است و ... مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. از آنجا که مشتریان و مخاطبان شما سرمایههای مهم کسب و کارتان هستند، بنابراین توجه به نظر و دیدگاه آنها و جلب رضایتشان از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام میشود؟
ممکن است فرآیند تحقیقات بازار برای بخش بندی و تقسیم بندی بازار انجام شود. در این راستا، بازار هدف و مشتریان میتوانند به تفکیک سن، جنسیت، جغرافیا و محل زندگی، تحصیلات و ... بخش بندی شوند. این بخش بندی برای بسیاری از کسب وکارها به ویژه برای محاسبه اندازه بازار و سهم بازار اهمیت بسزایی خواهد داشت.
یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار، تست محصول است. این نوع تحقیقات بازار برای سازمانها و کارخانههایی که محصولی را به بازار ارائه میدهند، بسیار مهم خواهد شد. سنجش و تست محصول به بازار جدید از هر لحاظ حائز اهمیت است. در این نوع از تحقیقات بازار تمرکز الی بر روی محصول خواهد بود تا بدین صورت واکنش و رفتار مشتری نسبت به محصول مورد نظر بررسی شود.
ممکن است فرآیند تحقیقات بازار تنها برای بررسی رقبا و جایگاه آنها در بازار انجام شود! بسیاری از سازمانها به دنبال بررسی وضعیت رقبا و همچنین سنجش میزان موفقیت آنها از دیدگاه مشتریان هستند. در این نوع از تحقیقات بازار تمرکز اصلی بر روی رقبا خواهد بود.
در صورت نیاز، تمامی انواع تحقیقات بازار میتواند با یکدیگر انجام شود. برای آنکه بخواهید یکی از انواع تحقیقات بازار را انتخاب کنید، لازم است در ابتدا هدف خود را از این فرآیند مشخص کرده و بر اساس آن تحقیقات انجام شود.
برای انجام تحقیقات بازار، گامها و دستورالعملهای بسیار کلی وجود دارد که دانستن آنها برای شما عزیزانی که قصد انجام این فرآیند را دارید، بسیار مهم است. در واقع با دانستن گامها و دستورالعملهای تحقیقات بازار، میتوانید به صورت کامل درک کنید که در این فرآیند چه کارهایی انجام میشود. در زیر به بررسی و تشریح این موضوع خواهیم پرداخت.
یکی از اولین گامها و دستورالعملهای تحقیقات بازار، مشخص کردن هدف از انجام این فرآیند است! در واقع شما عزیزان پیش از انجام این فرآیند باید هدف خود از تحقیقات بازار را تعیین کنید. اگر هدف شما مشخ شود، نوع تحقیقات بازاری که باید انجام دهید و همچنین روشی که برای آن باید به کار بگیرید، مشخص خواهد شد.
برای انجام تحقیقات بازار، روشهای مختلفی وجود دارد. برای آنکه بدانید این فرآیند را به صورت کمی انجام دهید یا به صورت کیفی، لازم است که هدف را مشخص کرده و روش را بر اساس هدف تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برای هر روش از تحقیقات بازار، یک ابزار خاص وجود دارد و یا حتی ممکن است پلتفرمها و یا فرمهای خاصی برای آن طراحی شود.
زمانی که روش تحقیقات بازار مشخص شد، ابزارهای جمع آوری دادهها و همچنین تحلیل آنها نیز تعیین میگردد. از جمله مهمترین ابزارهای تحقیقات بازار به صورت زیر است:
لازم ذکر است که برای هر تحقیق باید دست به طراحی ابزار مناسب با تحقیق زد.
زمانی که ابزارهای خاص تحقیقات بازار مشخص گردید، جمع اوری اطلاعات و دادهها از بازار یا بستر مورد نظر انجام خواهد شد. این گرداوری اطلاعات ممکن است به صورت حضوری از طریق پرسشنامهها، تحقیقات میدانی و ... انجام شود و حتی ممکن است در بستر آنلاین نیز صورت گیرد. امروزه روشهای آنلاین برای جمع آوری دادهها بسیار رایج شدهاند و درصد اطمینان بالایی نیز دارند.
پس از آنکه دادهها و اطلاعات مورد نظر جمع آوری شد، از نرم افزارهای اماری برای تحلیل دادهها و اطلاعات استفاده میشود. تحلیل دادهها باید به دست متخصصان در این حوزه صورت گیرد تا بتوان به اطلاعات مورد نظر اطمینان داشت. پس از انجام تحلیل داده، گزارشات تحقیقاتی مربوطه نیز تنظیم خواهند شد.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گامها و دستورالعملهای تحقیقات بازار، به وب سایت اس دیتا مراجعه کنید و با کارشناسن و مشاوران این مجموعه در خصوص انجام فرآیند و عملیات تحقیقات بازار مشورت نمایید.