این سوالی است که بسیاری از شما از کارشناسان و متخصصان در حوزه قیمت گذاری میپرسید. باید اشاره شود که عملیات قیمت گذاری بر روی یک کالا یا یک خدمت بسیار پیچیده میباشد و برای انجام دادن این فرآیند به جزء تیم حسابداری، به مدیران بازاریابی نیاز است. اگر قیمت گذاری یک خپمت یا یک کالا به درستی انجام پذیرد و استراتژی مناسبی برای آن وجود داشته باشد، آنگاه فروش یک محصول و رسیدن به سود مناسب برای سازمان تضمین خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی قیمت گذاری توسط حسابداران و مدیران بازاریابی بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با اس دیتا همراه باشید.
قیمت تعریفی بسیار ساده دارد، به صورت کلی قیمت همان ارزش مادی یا پولی برای یک محصول یا یک خدمت است که توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان معین میگردد. در واقع تعیین قیمت یکی از مهمترین ارکان هر سازمان برای عرضه محصولات یا خدمات میباشد که توسط مدیران بازاریابی و حسابداران و مدیران ارشد یک سازمان تعیین میگردد. به صورت کلی شرکتهایی که محصولاتی را ارائه میدهند باید قیمت گذاری را انجام داده تا به اهداف زیر دست پیدا کنند:
مدیریت هزینهها و پوشاندن آنها
به دست آوردن سود مناسب و کاهش ضررهای احتمالی
عمل کردن به اهداف
ورود به دنیای بزرگ رقابت
این موارد ذکر شده در فوق برای تمامی بازارها از جمله بازارهای صنعتی، مصرفی و سازمانی صادق است. بنابراین فرآیند قیمت گذاری برای تمامی بازارها یک موضوع بسیار مهم و حیاتی است. به صورت کلی میتوان اذعان داشت که قیمت هر کالا یا هر خدمت نقش بسیار مهم و پررنگی را در فعالیتهای تولیدی و عرضه محصولات و خدمات ایفا میکند.
یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در چندین سال پیش بسیاری از سازمانها در سرتاسر دنیا حسابداران را مسئول تعیین قیمت میدانستند اما امروزه این دیدگاه به صورت کلی تغییر کرده است و علاوه بر حسابداران، مدیران بازاریابی نیز در قیمت گذاری یک محصول یا یک خدمت (خواه صنعتی و غیر صنعتی) دخیل هستند. واحدهای حسابداری بر اساس هزینههای تولید و به دست آوردن سطح مناسبی از سود برای سازمان فرآیندهای قیمت گذاری را انجام میدانند اما امروزه بازاریابان ارزش محصول برای مشتری را جزء موارد بسیار مهم در قیمت گذاری میدانند و قیمت یک محصول هم با تعیین حاشیه سود مناسب و هزینههای انجام شده و همچنین بر اساس ارزش محصول انجام خواهد گرفت. به صورت کلی زمانی که فرآیند قیمت گذاری یک کالا با توجه به دیدگاههای حسابداری و بازاریابی انجام میشود، فروش محصول مورد نظر حتمی خواهد بود! زیرا در این صورت استراتژیهای مناسبی برای فروش خدمات و محصولات در نظر گرفته میشود که میتواند به رشد سازمان کمک بسیاری نماید.
شایان به ذکر است که اگر فرآیند قیمت گذاری یک محصول فقط از دید تیم حسابداری انجام شود، آنگاه این فرآیند میتواند با مشکلات و تنگناهایی مواجه گردد. همچنین عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی اگر قیمت گذاری یک محصول فقط از دید مدیران بازاریابی انجام شود میتواند سازمان را با مشکلاتی روبهرو نماید! به دلیل آنکه معمولا مدیران بازاریابی حاشیه سود و هزینههای مصرفی برای تولید یک کالا و یک خدمت را به صورت دقیق در نظر نمیگیرند. همچنین حسابداران نیز ممکن است موارد مهم زیر را برای قیمت گذاری یک محصول در نظر نگیرند:
شرایط حاکم بر بازار
قیمتهایی که توسط رقیبان عرضه میشود
محصولات جایگزین و قیمت آنها
تفاوتهای محصولات و خدمات
شباهتهای محصولات ارائه شده
نرخ رشد بازار
میزان تورم حاکم بر بازار
توانایی جامعه هدف برای خرید یک محصول
تغییر تحولاتی که در بازارهای مختلف مانند بازارهای صنعتی، مصرفی و سازمانی ممکن است رخ دهد.
واکنش دیگر رقیبان در برابر تعیین و تغییر قیمت (جنگ قیمتی) و ....
افرادی که مسئولیت قیمت گذاری یک کالا یا یک خدمت را بر عهده دارند، بهتر است قبل از قیمت گذاری اهداف خود را مشخص نمایند. مطرح کردن سوالات زیر و یافتن پاسخی مناسب برای آنها میتواند بسیار مفید باشد:
آیا قیمت در نظر گرفته شده میتواند نیازهای سازمان را برطرف کند؟
آیا قیمت مورد نظر در بازار مناسب است و افراد در جامعه هدف توانایی خرید آن را دارند؟!
چه قیمتی را در نظر داشته باشیم که بتواند مزایای یک محصول یا یک خدمت را شامل شود؟!
زمان افزایش یا کاهش قیمتها چقدر است؟!
عکسالعمل رقبا و مشتریان در زمان کاهش یا افزایش قیمتها چگونه خواهد بود؟
در چه زمانی باید قیمتهایی ارزان به بازار ارائه شود؟!
رقبا برای محصولات مشابه در بازار چه قیمتهایی را در نظر گرفتهاند؟! و ...
خوشبختانه تیم اس دیتا با طراحی ویژهای از یک داشبورد هوشمند، تمامی نیازهای افراد برای قیمت گذاری یک کالا یا یک خدمت را برآورده کرده است! این داشبورد با طراحی منحصر به فرد خود میتواند قیمت مناسب را پیشنهاد دهد و همچنین با مقایسه کالا با دیگر برندها، به افزایش یا کاهش قیمت محصول شما کمک ویژهای خواهد کرد. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید و با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.