نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/05
218


اجاره نشینان تهران بیشتر از مالکان شد!


مسکن بحرانی که این روزها بیشتر از قبل دغدغه و نگرانی ایجاد کرده است دستخوش نوسان قیمت‌ قرار گرفته است. این نوسان‌‌ها بیشتر از همه مستاجرین را درگیر کرده است. چرا که اوضاع به قدری نابسامان پیش می‌رود که هیچ‌گونه پیش‌بینی نمی‌توان کرد. نرخ بالای رهن و اجاره تنها دلیل این آشفتگی به حساب می‌آید. در این مقاله از وب‌سایت اس‌دیتا قصد داریم به بررسی دلایل افزایش اجاره‌نشینی بپردازیم.

آمار اجاره نشینان

بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ در استان تهران ۴۲ درصد مستاجر داشته‌ایم. اما این آمار در سال ۱۴۰۰ دگرگون شد به طوری که شاهد افزایش تعداد مستاجران تهران به نسبت مالکان بودیم.

وجود تورم در کشور ما همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده است. بازار مسکن هم از این قاعده مستثنا نبوده است. از طرفی با افزایش قیمت مسکن‌ها شاهد افزایش قیمت اجاره‌بها هم بوده‌ایم. طی آماری که وجود دارد در یک دهه اخیر فقط در سال ۱۳۹۵ کمترین رشد در اجاره‌بها را داشتیم. اگر نرخ اجاره‌بها بر اساس درآمد مردم تنظیم شود در بازار مسکن آشوب‌ها کمتر می‌شود. به عبارت ساده‌تر اگر اقتصاد کشور رونق پیدا کند به بازار مسکن هم تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

در بهار ۱۴۰۰ میانگین اجاره‌بها تا ۵۱ درصد به نسبت سال قبل افزایش داشته است. در این افزایش میانگین اجاره هر متر مربعی در تهران ۸۴ هزار تومان شده است.

در حالی که دولت برای کمک به مستجرین وامی را در نظر گرفت در مقابل صاحب‌خانه‌ها هم اجاره را افزایش دادند.

وضعیت مسکن در شرایطی قرار گرفته است که مستاجرین شمال شهر تهران توانایی خرید واحد کوچکی در جنوب تهران را دارند. سال به سال قدرت خرید مردم به نحوی پایین‌تر می‌آید که سال بعد در محله قبلی توانایی خرید ویا اجاره ملک را نخواهند داشت. ناچار به تعویض محله خواهند شد.

متوسط اجاره‌بها در سال ۱۳۹۸

در سال  ۱۳۹۸ متوسط اجاره‌بها برای کسی که ملک خود را تمدید می‌کرد در فصول مختلف به صورت زیر بوده است:

● بهار: ۲۷

● تابستان: ۲۷.۱

● پاییز: ۳۱.۲

● زمستان: ۳۱.۶

 




برچسب‌ها:

تهران بی سوادی نان