نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 16 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/05/29
1352



زندگی امروزه بشر گره خورده با تکنولوژی نوین است. بدون تکنولوژی زندگی ما با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود و عملا هیچ کاری در سرتاسر دنیا قابل انجام نیست. ربات‌ها نمایی از علم و فناوری هستند که از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده‌های فراوانی می‌شود. در آینده‌ای نه چندان دور ربات‌ها جزئی جدا نشدنی از زندگی بشر خواهند شد که انجام کارهای مهندسی و پزشکی به آن‌ها وابسته خواهد بود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی ربات, علم رباتیک و اینکه چه کشورهایی بیشترین ربات‌ها را دارند بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

ربات چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های علم ریاضیات و مهندسی، ساخت ربات‌ها و به خدمت گرفتن آن‌ها برای دستیابی به اهداف بزرگ در علوم مختلف است. در واقع ربات‌ها ماشین‌هایی هستند که امروزه در زندگی بشر کاربرد فراوان داشته و به نوعی با زندگی ما در آمیخته‌اند. اگر بخواهیم تعریفی کلی از ربات‌ها بیان کنیم، باید اشاره نماییم که ربات یک ماشین خاص است که توسط سیستم‌های کامپیوتری برنامه نویسی می‌شوند. برنامه نویسی ربات‌ها باید در خصوص انجام کارها باشد تا بتواند مجموعه‌ای از امور پیچیده را به صورت اتوماتیک انجام دهد. ربات‌ها به صورت معمول به وسیله یک دستگاه خارجی کنترل می‌شوند. اما برخی از اوقات این دستگاه کنترل درون آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانند ظاهری بسیار ماشینی یا شبیه به انسان داشته باشند (این موضوع توسط طراح ربات در نظر گرفته می‌شود). ظاهر ربات‌ها معمولا چندان حائز اهمیت نیست و بیشتر کارایی آن و نوع برنامه نویسی آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

 

انواع ربات:

ربات‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند اما شکل کلی آن ها ربات‌های خودگردان یا نیمه خودگران است. از جمله انواع ربات‌ها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

ربات‌ها بسیار جالب طراحی می‌شوند و ممکن است حتی به شکل موجودات زنده (از حیوانات گرفته تا انسان‌ها) باشند. اگر ربات به شکل موجودات زنده طراحی شود می‌تواند حرکات آن‌ها و حس هوشمند بودن را در وجود انسان‌ها زنده کنند. با توجه به اینکه هر روز شاهد پیشرفت روز افزون علم هستیم، این اشیا هوشمند پیشرفت و گسترش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال در آینده‌ای نه چندان دور شاهد گسترش ماشین‌ها و اتومبیل‌های بدون راننده خواهیم بود.  

 

علم رباتیک:

رباتیک یک علم بسیار جامع و کاربردی بوده که مربوط به مطالعه و بررسی و ساخته ربات‌ها می‌باشد. در واقع رباتیک یک علم میان رشته‌ای است از طراحی تا ساخت و راه اندازی و حتی بکارگیری ربات‌ها در زمینه‌های مختلف را شامل می‌شود. علم رباتیک ترکیبی از علوم زیر است:

بنا به عبارتی دیگر علم رباتیک، فناوری و تکنولوژی می‌باشد که می‌تواند علاوه بر طراحی ربات‌ها، آن‌ها را کنترل نماید و اطلاعات به دست آمده را پردازش کند. علم رباتیک در دنیای نوین امروز کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند در زمینه‌های مختلف به خصوص صنایع خاص و موارد پزشکی به کمک انسان‌ها بیاید. این علم؛ فناوری ساخت ماشین‌هایی است که به صورت اتوماتیک کار می‌کنند و می‌توانند جایگزین انسان‌ها در محیط‌های پرخطر باشد. حتی می‌تواند ماشین‌ها را به صورتی طراحی و راه‌اندازی نماید که از نظر ظاهری و رفتاری شبیه به انسان‌ها باشد. امروزه استفاده از ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند به فضا تحت عنوان فضا پیماها بسیار رایج است. در واقع ماشین‌هایی که به فضا ارسال می‌شوند، مانند مریخ نوردها و ... بر اساس علم رباتیک طراحی و ساخته شده‌اند. بعلاوه قابل ذکر است که شاخه‌ای دیگر از علم رباتیک وجود دارد و آن رباتیک نرم می‌باشد که الهام گرفته از طبیعت است!

 

کاربرد ربات‌ها در زندگی انسان‌ها:

ربات‌ها در دنیای امروزه ما کاربردهای بسیار متنوعی دارند و در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یکی از پر طرفدارترین و پر استفاده‌ترین اشیا شناخته خواهد شد. ربات‌ها در کشورهای مدرن و توسعه‌یافته تقریباً در هر مکانی دیده می‌شوند. به عنوان مثال در کشوری مانند سنگاپور ربات‌ها استفاده‌های بسیاری دارند. از جمله کاربردهای مهم ربات‌ها به صورت زیر خواهد بود:

  

 

چه کشورهایی بیشترین ربات را دارند؟!

همان‌گونه که در ابتدای این مقاله اذعان داشتیم، بسیاری از کشورها در جهان از ربات‌ها برای انجام امور مختلف بهره می‌برند. برخی از کشورهای صنعتی، سعی دارند تا در همه عرصه‌ها از ربات‌ها استفاده کرده و انجام کارها را سهل‌تر نمایند. داده‌هایی که از فدراسیون جهانی رباتیک بدست آمده است، نشان می‌دهد که سرعت اتوماسیون صنعتی در بسیاری از کشورهای سراسر جهان، با استفاده 74 ربات در سال 2016 در حال تسریع است. همچنین قابل ذکر است که در سال 2020 این رقم به 113 ربات افزایش یافته و در سال‌های آتی نیز بیشتر خواهد شد.

قاره آسیا پرچم‌دار استفاده از ربات به ازاری هر 10 هزار کارگر است! کشورهایی که بیشترین ربات را دارند شامل کره جنوبی،  ژاپن و چین بوده که در صدر جدول قرار دارند.  ژاپن یکی از پخش‌کنندگان اصلی در صنعت رباتیک بوده که بیش از نیمی از عرضه جهانی را به خود اختصاص داده است. امروزه قاره آسیا از تراکم 118 ربات، به ازای هر 10هزار کارگر برخوردار است و این درحالی است که این رقم در اروپا و آمریکا به ترتیب 114 و 103 می‌باشد. همچنین باید اشاره شود که کشور چین بالاترین سطح رشد را در اتوماسیون صنعتی از آن خود کرده است. اما این حال نیز تراکم ربات در هیچ کشوری به اندازه کره جنوبی نخواهد بود.

از جمله کشورهایی که بیشترین ربات‌ها دارند، به شرح زیر می‌باشند:

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هوش مصنوعی و رباتیک به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.

 

مرکز آمار ایران 




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی بی سوادی خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین کشور

مقالات مرتبط


آمار واردات و صادرات پاستا و ماکارونی در ایران جمعیت شهرهای استان خراسان جنوبی جمعیت شهرهای استان خراسان شمالی جمعیت شهرهای استان بوشهر جمعیت شهرهای استان قم جمعیت شهرهای استان کردستان جمعیت شهرهای استان همدان جمعیت شهرهای استان لرستان جمعیت شهرهای استان هرمزگان جمعیت شهرهای استان کرمانشاه جمعیت شهرهای استان گیلان جمعیت شهرهای استان البرز جمعیت شهرهای استان خوزستان جمعیت شهرهای استان اصفهان بازار فارکس چیست؟ تحقیقات بازار در حوزه صادرات بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران محاسبه اندازه بازار شیر کاربرد داده در ارزیابی عملکرد سازمانی سرانه مصرف شیر در ایران تحلیل و بررسی سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل سرانه مصرف گوشت در ایران مفهوم سرانه مصرف و کاربردهای آن کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی حوزه فرهنگی شناسایی الگوهای رفتاری و فرهنگی جوامع تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها تفاوت بین داده‌های دومرحله‌ای و داده‌های سه‌مرحله‌ای کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی کاربردهای هوش تجاری در صنعت و تولید هوش تجاری و کاربردهای آن در تولید مواد و صنایع شیمیایی روش‌های مختلف رگرسیون در آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کیفیت خدمات مشتریان با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل پدیده‌های اجتماعی و جامعه شناختی شرکت تحقیقات بازار فروشگاه‌های اینترنتی برتر ایران وب سایت‌های برتر ایران برنامه نویسی و هوش مصنوعی سیمیلار وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ براورد اطلاعات جمعیتی ایران کشورهای پرجمعیت جهان روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران کاربردهای جالب یادگیری ماشین آمار و هوش مصنوعی هوش مصنوعی چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ آیا هوش مصنوعی در اقتصاد جایگاهی دارد؟ کاربردهای بازاریابی داده محور بالاترین و پایین ترین نرخ بیکاری استان‌ها