نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 33 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/02
267


مهم‌ترین سویه کرونا

دسترسی سریع



از ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد انواع جهش‌های این ویروس بوده‌ایم. آخرین سویه کرونا در بسیاری از کشورها با نام اُمیکرون شناخته می‌شود.

چه تفاوتی بین کرونا جدید و جهش‌های قبلی وجود دارد؟

بر اساس دانسته‌های قبلی کرونا ویروس نوعی پروتئین است که به نام اسپایک شناخته می‌شود. از ابتدای شیوع کرونا تا الان چیزی نزدیک به 30 جهش یا به عبارتی تغییر در این پروتئین شکل گرفته است تا در نهایت ویروس اُمیکرون ایجاد شده است. چالش برانگیزترین بخش این ویروس سرایت بالایی است که دارد. با توجه به واکسیناسیون سراسری که در همه جهان برای کرونا صورت گرفت توقع می‌رفت که شاهد ویروسی باشیم که هم ضعیف شده و هم همه‌گیری کمتری دارد اما همه چیز برعکس شد. اکثر افرادی که این ویروس وارد بدنشان شده جان خود را از دست ندادند چرا که دیگر این ویروس برای افراد واکسینه شده خطر چندانی ندارد. البته افرادی که بیماری خاص دارند و یا واکسینه نشده‌اند با این ویروس هم جان خود را از دست می‌دهند. علائمی که در این پیک از کرونا شاهد بودیم:

73 درصد افراد مبتلا، آبریزش بینی داشتند و 68 درصد دچار سردرد شدند علاوه بر این موارد خستگی و گلو درد هم در مبتلایان دیده شده است.

اُمیکرون و کودکان

رفتار جدیدی که از سویه جدید اُمیکرون شاهد بوده‌ایم درگیر کردن کودکان به این ویروس بوده است. حدود 20 درصد مبتلایان کودکان بوده‌اند. این در حالی است که آی‌سی‌یو مربوط به کودکان در اکثر شهرها وجود ندارد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از اول ماه ژانویه 2022 ابتلا به این ویروس کاهش یافته است. اعلام ایالات متحده حاکی از ابتلای بیش از 87/1 میلیون مبتلای جدید را نشان می‌دهد. این اعلام بیانگر 50 درصدکاهش نسبت به قبل را نشان می‌دهد.

به طور کلی مبتلایان به ویروس کرونا در کل جهان طی هفته گذشته 17 درصد کاهش داشته است. در مقابل هم شاهد افزایش 7 درصدی مرگ بر اثر کرونا بوده‌ایم.