تحلیل داده، ارزیابی دادهها با استفاده از ابزارهای آماری و تحلیلی است که بتوان با استفاده از آنها تصمیمگیری مناسبتری در کسبوکارها داشت. در واقع تحلیل داده یک مهارت بسیار پیچیده و سخت است که باید توسط متخصصان در این حوزه انجام شود. میتوان اذعان داشت که برای انجام تحلیل داده، روشهای بسیار مختلفی وجود دارد که از آنها میتوان به داده کاوی، تحلیل متن، هوش تجاری و مصورسازی دادهها اشاره داشت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به تعریف تحلیل داده و کاربردهای آن بپردازیم و اطلاعات مهمی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
آنالیز یا تحلیل داده، به معنای ارزیابی دادهها توسط ابزارهای آماری و تحلیلی است که اهداف مختلفی دارد. هدف از تحلیل و آنالیز دادهها، بررسی دقیق موارد گوناگون و مهم هر سازمان، سنجش وضعیت فعلی و تصمیمگیری بهتر برای انجام هر کدام از آنها در آینده میباشد. باید اشاره شود که در فرآیند آنالیز داده، با استفاده از روشهای کمی و کیفی اطلاعات ارزشمند استخراج، مرتب و تحلیل میشوند. سپس این اطلاعات در قسمتهای مختلف در سازمان مورد استفاده قرار میگیرد. شما عزیزان برای آنکه بتوانید تصمیمگیری بهتری در خصوص کسبوکار خود داشته باشید، لازم است که از تحلیل و آنالیز داده بهره ببرید. در واقع مهارت تحلیل داده در انواع کسبوکار و علوم مختلف کاربرد دارد و اهمیت آن برای رسیدن به موفقیت بسیار است. امروزه، بسیاری از فرایندهای آنالیز داده به صورت الگوریتمهایی ارائه میشوند که میتوانند مفیدترین اطلاعات را به مدیران و سهامداران شرکتها، بهمنظور تصمیم گیری سریع ارائه دهند.
آنالیز و تحلیل داده انواع و اقسام مختلفی دارد که بسیاری از کسب و کارها برای تعیین روند کار خود از آنها استفاده میکنند. از انواع تحلیل داده میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
یکی از انواع تحلیل داده، تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده است که میتواند به کمک کسب و کارها بیاید. اگر قصد دارید که بدانید آینده شرکت یا سازمان شما چه خواهد شد یا اوضاع کسب و کارتان به چه صورت است، میتوانید از این نوع تحلیل داده استفاده کنید. میتوان اشاره داشت که تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده از دادههای گذشته برای پیش بینی روند رشد شرکت در آینده و هم چنین رفتار بازار و مواردی از این قبیل استفاده میکند. در این نوع از آنالیز داده؛ از تجزیه و تحلیل و مدل سازیهای آماری استفاده میشود.
یکی دیگر از انواع تحلیل داده، تجزیه و تحلیل تجویزی میباشد که چشم انداز مناسبی به مدیران سازمان میدهد. در واقع این روش تحلیل داده به مدیران و سهام داران میگوید که چه کاری باید انجام شود یا چه کاری باید متوقف گردد. با استفاده از آمارها و اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل تجویزی ارائه میشود، میتوانید تصمیم بگیرید که باید چه اقداماتی را انجام دهید.
تجزیه و تحلیل شخصی، از دادههای مختلف برای تجزیه و تحلیل علت وقوع یک امر استفاده میکند. با استفاده از این نوع تحلیل داده، میتوانید متوجه شوید که دلایل اتفاقها در شرکت یا سازمان شما چیست؟ زمانی که به این موضوعات مهم پی بردهاید، میتوانید تصمیمگیری بهتری داشته باشید. در این نوع از تحلیل داده، شاخصهای عملکرد مشخص میشود و میتوان فهمید که چرا عملکرد آنها بهتر یا بدتر از حد پیشبینیشده است.
4)تجزیه و تحلیل توصیفی
تجزیه و تحلیل توصیفی از اطلاعات بهره میبرد تا آنچه را که در یک دورهی خاص اتفاق افتاده است، نشان دهد. در این حالت، هدف توصیف رویدادهایی است که به توضیح بیشتر نیاز دارند.
آنالیز و تحلیل داده، مراحل مختلفی دارد که در زیر به شرح هر کدام از آنها میپردازیم:
نخستین مرحله از تحلیل داده، جمع آوری دادهاست. در این مرحله باید بستر، زمان و دادههایی که قصد جمع آوری آنها را دارید، مشخص فرمایید. به عنوان مثال اگر قصد تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی خود را دارید باید بدانید که در کدام بستر، در چه تاریخی، کدام دادها را جمعآوری نمایید.
2)بررسی دادههای جمعآوری شده
در خصوص جمع آوری دادهها، این امکان وجود دارد که برخی از دیتاهایی که مورد نظر شما نیست، جمع آوری شده باشد. حتی ممکن است در قسمتهایی از مرحله قبلی، خطایی رخ داده باشد. بنابراین بررسی دیتاهای جمع آوری شده و همخوانی آنها با هدف مورد نظرتان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در بررسی دادهها، ارزشمندی کیفیت ابزار جمعآوری و تحلیل داده، مشاهده خواهد شد.
3)تحلیل داده
پس از جمع آوری دادهها و بررسی آنها، باید به سراغ تحلیل دادهها برویم. تحلیل داده یک فرآیند بسیار مهمی است که به ابزارهای با کیفیت، نیروی متخصص، دقت و سنجش بسیار بالا نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از کسبوکارها با همین هدف ایجاد شدهاند تا بتوانند دادههای مشخصی را از کلان دادههای خود استخراج کرده و آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.
دنیای امروز ما دنیای فناوری و تکنولوژی است. با توجه به این که بیشتر کارها دیجیتالی شده است، اهمیت تحلیل داده برای کسب و کارها نیز افزایش یافته و باید به آن توجه شود. همان گونه که اذعان داشتهایم، اهمیت تحلیل داده در تصمیمگیریها و اقدامات بعدی سازمان یا برند شما مشاهده میشود. فرآیند تحلیل داده میتواند مزایای زیر را برای سازمان شما به ارمغان آورد:
این سوالی است که بسیاری از مدیران کسبوکارها از متخصصان داده میپرسند. از جمله دادههایی که در سازمانها جمع آوری میشود، به صورت زیر میباشد:
شما عزیزان میتوانید برای تحلیل دادههای کسب و کار خود به اس دیتا مراجعه فرمایید و با کارشناسان و متخصصان این مجموعه مشورت کنید. اس دیتا در کنار شما عزیزان خواهد بود تا عملکرد سازمان خود را بهبود ببخشید و درک بهتری از بازار را داشته باشید.