کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 7 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/04
310



به طور قطع تاکنون نام هوش تجاری را شنیده‌اید و درباره آن اطلاعاتی دارید. بسیاری از کسب و کارها برای اطلاع دقیق و علمی از امور تجاری خود به فرآیند هوش تجاری نیاز دارند و داشتن اطلاعات علمی درباره تجارت سبب می‌گردد تا مدیران یک سازمان بتوانند دید مناسبی از کمپانی خود داشته باشند و امور تجاری را پیش ببرند. فرآیند هوش تجاری، با استفاده از داده‌های مختلف می‌تواند درباره عملکرد بخش‌های خاص یک سازمان و فعالیت آن‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران قرار دهد. به همین دلیل است که در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی ابزارهای هوش تجاری و تعریفی دقیق از آن بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری یک فرآیند خاص است که بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام شده و در این راستا می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار مدیران یک سازمان یا یک کمپانی قرار دهد. بنا به عبارت دیگر تصمیم‌های مناسب درباره امور تجاری یک سازمان به تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به هر بخش از آن شرکت وابسته می‌باشد. هوش تجاری به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌نماید تا بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژه‌هایتان موثر است. همین باعث می‌شود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم می‌زنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.

در واقع هوش تجاری می‌تواند شامل ابزارها و برنامه‌ها، متدها و روش‌هایی باشد که به یک سازمان در جمع‌آوری اطلاعات داخلی و آماده سازی آن‌ها کمک شایانی نماید. با استفاده از سامانه‌ها و ابزارهای هوش تجاری، سازمان‌ها می‌توانند تحقیقات و تحلیل‌هایی را بر روی داده‌ها انجام دهند و سپس با استفاده از بصری سازی اطلاعات و داده‌ها تصمیمات و برنامه ریزی استراتژیکی در خصوص رشد و پیشرفت سازمان بگیرند!  

قابل ذکر است که برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات آن‌ها از ابزارهای هوش تجاری (‌ Business Intelligence) استفاده می‌شود و این ابزارهای مذکور می‌تواند به شکل‌ها و صورت‌های مختلفی باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

هر ابزاری که بتواند اطلاعات و داده‌های خام سازمان را به داده‌های قابل استفاده تبدیل کند و آن‌ها را به نمایش درآورد به عنوان ابزار هوش تجاری در نظر گرفته می‌شود.

برنامه‌ها و ابزارهای هوش تجاری:

فرآیند هوش تجاری شامل برنامه‌های مختلفی می‌باشد که با استفاده از آن‌ها می‌توان داده‌های قابل استفاده‌ای را استخراج کرد. از جمله برنامه‌هایی که در هوش تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

قابل ذکر است که این برنامه‌ها و ابزارها بر اساس تکنولوژی OLAP توسعه یافته‌اند که این سیستم مزایای خاص خود را دارا می‌باشد. از جمله مزیت‌های مهم این تکنولوژی می‌توان به وارد کردن انواع داده‌ها درون سیستم مربوطه اشاره داشت و پس از آنکه داده‌های مورد نظر به سیستم وارد شد، اساس دسته بندی و نحوه نمایش آن‌ها را مشخص کرد.

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که اگر قصد طراحی یک جدول یا نموداری خاص را داشته باشیم، از چه ابزاری می‌توانیم بهره ببریم؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان بیان کرد که به منظور طراحی و ایجاد جدول‌ها و نمودارهای مختلف نیز می‌توان از ابزار تجسم داده استفاده کرد، همچنین سیستم‌ پیشرفته هوش تجاری این قابلیت را دارد که از فرم‌های پیشرفته داده کاوی، آمارگیری و ... پشتیبانی نماید.

مراحل هوش تجاری:‌

فرآیند هوش تجاری شامل چند مرحله بسیار مهم است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:‌

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید.




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین

مقالات مرتبط


جمعیت شهرهای استان هرمزگان جمعیت شهرهای استان آذربایجان شرقی جمعیت شهرهای استان تهران بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در صنعت تحقیق و توسعه و نوآوری کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فرآوری و تولید مواد غذایی کاربردهای هوش تجاری در صنعت تحقیق و توسعه کاربردهای هوش تجاری در صنعت مدیریت زباله و بازیافت کاربردهای هوش تجاری در صنعت مشاوره و خدمات مدیریتی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت برق و الکترونیک هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت حمل و نقل و راه‌آهن کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازیابی اطلاعات و داده‌کاوی کاربردهای هوش تجاری در صنعت و تولید کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازاریابی و تبلیغات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت املاک و مستغلات کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در مدیریت پروژه و تیم‌های کاری هوش تجاری و کاربردهای آن در تولید مواد و صنایع شیمیایی کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت انرژی و بهره‌برداری از منابع طبیعی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک کاربردهای هوش تجاری در صنعت آب و فاضلاب و مدیریت منابع آب هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت صنایع دستی و صنایع دستی‌سازی کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مشاوره و خدمات حقوقی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت معدن و استخراج هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت خدمات بهداشتی و درمانی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت لوازم خانگی و الکترونیک مصرفی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت گردشگری و هتلداری کاربردهای هوش تجاری در صنعت بیمه و خدمات مالی کاربردهای هوش تجاری در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربردهای هوش تجاری در صنعت لوازم ورزشی و سلامت کاربردهای هوش تجاری در صنعت موبایل و فناوری ارتباطات کاربردهای هوش تجاری در صنعت مواد غذایی و بستنی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی کاربردهای هوش تجاری در صنعت مالی و بانکداری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فناوری اطلاعات بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی شرکت هوش تجاری بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی سیمیلار وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری انواع داشبوردهای تحقیقات بازار ارزش هوش تجاری در کسب‌وکارها شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری