نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 14 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/05/24
495


آمار شرکت ایران‌خودرو

دسترسی سریع



ایران‌خودرو

امروزه تولید و عرضه خودرو در ایران دارای رقابت فراگیر و سختی است. خودروهای تولید داخلی ایران در حال رقابت با خودروهای دیگر کشورها مخصوصاً خودروهای چینی در بازار ایران می‌باشند. در حال حاضر شرکت خودروسازی ایران‌خودرو یکی از شرکت‌های داخلی است که به تولید خودرو در ایران مشغول است.

بازار خودرو ایران

با نیم نگاهی به سال‌های قبل از تحریم‌ متوجه می‌شویم که تمایل مردم در خرید خودروهای خارجی بیشتر بوده است. اما به علت کم‌تر شدن واردات خودرو وکمبود قطعه در کشور مردم روی به خرید خودروهای داخلی آورده‌اند. طبیعتا با این چنین شرایطی خودروهای داخلی و لوازم یدکی آن‌ها نیز دستخوش افزایش قیمت خواهند بود. برای ایجاد شرایط راحت‌تر در خرید مردم شرکتی همچون ایران‌خودرو با اجرای انواع طراح‌ها به کمک مردم آمد. با این وجود مردم می‌توانند خودرو را با قیمتی پایین‌تر و حتی به صورت پیش فروش از درب کارخانه تهیه کنند. اما به علت افزایش تقاضای مردم در خرید این‌چنینی شرکت ایران‌خودرو امکان ثبت نام را قرار داد تا بتواند پاسخگوی نیاز بازار شود. و هر چند وقت یکبار ثبت نام جدیدی ارائه می‌کند. در این بازار رقابتی شرکت خودروسازی سایپا نیز دست به ارائه چنین اقداماتی زده است.

تاریخچه ایران‌خودرو

ایران‌خودرو شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تأسیس شد. این شرکت پس از انقلاب تحولات فراوانی پیدا کرد و اولین خودروی ملی ایران که سمند ۲۰۰۲ بود را تولید کرده است. شرکت خودروسازی ایران‌خودرو پس از تولید اولین خودرو خود قادر شد انواع دیگر خودرو را نیز به تولید برساند. شرکت ایران‌خودرو با بسیاری از شرکت‌ها خودروسازی بزرگ همکاری داشته است اما دو خودروی سمند و دنا دو طراحی و تولید اختصاصی خودش است. با گسترده‌تر شدن این شرکت خدمات و محصولات آن نیز افزایش یافت. شرکت ایران‌خودرو دارای خدمات و محصولات متنوعی برای مشتریان خود می‌باشد. دو تا از معروف‌ترین آن‌ها را در زیر برای شما آورده‌ایم:

ثبت نام ایران‌خودرو

برای کنترل قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار طرح‌های ثبت پیش‌فروش یکساله تا ۹۰ روزه را از طریق قرعه‌کشی محصولات ارائه کرده است.

برخی از محصولات ایران خودرو را در زیر آورده‌ایم:

پژو ELX: سال‌‌ها پس از 405 این خودرو به میان آمد که دارای ظاهر زیباتر و موتور قوی‌تری نسبت به 405 بوده است. لوازم یدکی آن نیز به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گرفت. ولی از معایب آن می‌توان به ایمنی کم، مصرف سوخت بالا و لوکس نبودن امکانات اشاره کرد.

پژو 206: این خودرو به سبب تولید انبوه و قیمت مناسب در اختیار عموم قرار گرفته است. در ۶ تیپ به بازار آمده که پس از مدتی تیپ ۱ و ۴ آن حذف شدند. از مزایای این خودرو در دسترس بودن راحت لوازم یدکی‌اش و بازار خرید مناسب را می‌توان عنوان کرد. معایب این سری خودروها فضای کم داخل کابین و شتاب نامناسبش است.

تارا: یکی از جدیدترین تولیدات ایران‌خودرو تارا است که در سال ۹۹ اولین سری دنده‌ای آن تولید شده است. این خودرو از خودروی پژو 301 ایده و الهام گرفته شده است. از مزایای آن به ظاهر و فضای کابین مناسب، ایمنی بالا و امکانات خوبی که دارد می‌توان اشاره کرد. از معایب این خودرو نداشتن سنسور دنده عقب و سانروف بعلاوه ناهماهنگی در طراحی بعضی قسمت‌های کابین می‌توان نام برد.

به طور کلی با وجود تحریم‌ها مردم کمی از استفاده خودروهای ساخت خارج کشور دور شده‌اند اما تا قبل از آن از خودروهای خارجی استفاده می‌کردند. در راستای این امر ایران‌خودرو جهت افزایش رضایتمندی و مشتری‌مداری تلاشی بیش از پیش از خودش نشان داده است. این تلاش بطوری است که رضایت مشتریان از فروش این شرکت در تیرماه 1401 به 81.7 رسیده است. این آمار رضایتمندی در مقایسه با اردیبهشت ماه 1401 بهبودی 7.8 درصدی را شامل شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی آمار شرکت  ایران‌خودرو می‌پردازیم:

تولیدات ایران‌خودرو

در نمودار زیر که جزو تازه‌ترین آمارهای سال جاری به حساب می‌آید تعداد تولید هر خودرو را به تفکیک آورده‌ایم. همانطور که مشاهده می‌کنید بیشترین تولید ایران‌خودرو در فرردین ماه پژو با ۱۷۳۶۸ دستگاه بوده است. رتبه بعدی در این نمودار متعلق به سمند و رانا با تولید ۳۱۸۸ و ۱۷۷۲ دستگاه بوده است. همچنین کم تعدادترین خودروی تولید شده با ۴ عدد متعلق به وانت است. می‌توان گفت ایران‌خودرو در مجموع بیش از ۲۵ هزار دستگاه پژو، رانا، دنا، سمند، هایما و تارا تولید کرده است.

تولیدات خودروسازها

در نمودار زیر ما میزان تولیدات هر گروه خودروسازی از کل تولیدات سال ۱۴۰۰ را آورده‌ایم. از آنجا که عمده تولیدات متعلق به دو گروه سایپا و ایران‌خودرو است این دو شرکت به تفکیک گزارش شده‌اند.

طبق نمودار ایران‌خودرو ۴۶۵۲۳۴ دستگاه خودرو تولید کرده که ۴۸.۵ درصد از کل تولیدات بازار در ۱۴۰۰ می‌باشد.

مقایسه تولیدات در سال‌های 1399 و 1400

در بخش زیر نموداری را مشاهده می‌کنید که میزان تولیدات هر گروه در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ آورده شده است. همانطور که می‌بینید

سواری نسبت به سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو ۸.۱ درصد کاهش

وانت ۷۶.۷ درصد کاهش،

کامیون‌ها ۸۵ درصد افزایش تولید،

ون و آمبولانس ۲۹۹ درصد افزایش و

مینی‌بوس و اتوبوس به ترتیب ۱۰.۸ درصد افزایش و ۱۴۶.۶ درصد کاهش




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران ایران خودرو خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین خودرو 206 شهرهای ایران ایران خودرو شیشه خودرو آینه خودرو

داشبورد‌های مرتبط


سایز بازار لنت ترمز مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری ایران خودرو به تفکیک برند و استان آمار تصادفات برون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات درون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کارکرده به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای پر کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای دوگانه سوز به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی واراداتی به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی مونتاژ شده به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای سواری صفر و کم کارکرد در ایران تعداد خودروهای کارکرده در ایران