نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/04
975


آمار سرقت خودرو در ایران


سرقت معضلی جدا نشدنی در تمام جوامع می‌باشد و بسیاری از کشورهای دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دلایل اجتماعی که بر افزایش سرقت در یک جامعه تاثیر می‌گذارد بسیار است و بررسی آن‌ها در حوزه کاری جامعه شناسان و متخصصان مرتبط است. سرقت خودرو یکی از معضلاتی است که مردم کشورمان با آن درگیر می‌باشند. اخیرا آمار سرقت خودرو در ایران افزایش یافته است و در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی این آمار بپردازیم و اطلاعات سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

سرقت خودرو:

مدتی است که تب و تاب سرقت خودرو در شهرهای بزرگ افزایش یافته است و همان گونه که اشاره کرده‌ایم دلایل سرقت (هر نوع سرقتی) به جامعه مرتبط است. در واقع عوامل بسیاری می‌تواند بر افزایش سرقت در یک جامعه تاثیر بگذارد که از این عوامل می‌توان به فقر، بیکاری، مشکلات اجتماعی و معیشتی، شکاف طبقاتی و در آخر سهل انگاری‌هایی که افراد در رابطه با مراقبت از اموال خویش انجام می‌دهند، اشاره داشت. قابل ذکر می‌باشد که سرقت می‌تواند تاثیر سوء بر مال و حتی جان شهروندان داشته باشد. بنا به عبارتی دیگر، سرقت می‌تواند علاوه بر ضررهای مالی، مشکلات سلامتی و روانی را برای افراد جامعه به وجود بیاورد. بنابراین در وهله اول برای جلوگیری از سرقت بهتر است در مراقبت از وسایل مورد استفاده دقت کافی را داشته باشیم زیرا سرقت معضل همه‌گیر در سرتاسر دنیا است.

بر طبق گزارشات و آمارهایی که از مرکز آمار ایران و خبرگذاری مهر به دست آمده، سرقت خودرو در صدر جدول قرار دارد و لازم به ذکر است که این سرقت مربوط به قطعات خودرو و حتی محتویاتی است که درون آن قرار دارد. بر اساس بیانات رئیس پلیس آگاهی ناجا تقریبا۷۰ درصد سرقت‌های خودرویی که در شهرهای مختلف انجام می‌شود مربوط به خودروهای هم خانواده پراید می‌باشد و نیز ۹۰ درصد این آمار مربوط به پرایدهای مدل ۸۶ به پایین هستند که فاقد سیستم‌های امنیتی و ضد سرقت می‌باشند! به جزء خودرو پراید نیز، خودروهایی مانند پژو 405، پژو 206، سمند، تندر، ساندرو، برلیانس و ... نیز آمار سرقت بالایی داشته‌اند. در این راستا معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا اذعان داشته است که بیشترین آمار سرقت خودرو در طی سال‌های اخیر مربوط به استان تهران و پس از آن به خراسان رضوی بوده است.

 

آمار سرقت خودرو در ایران:

به نقل از مرکز آمار ایران و خبرگذاری‌های ایسنا و مهر، در سال به ازای هر ۱۳۶ نفر جمعیت یک سرقت رخ داده است و ۴۰ درصد سرقت‌ها مربوط به خودرو می‌باشد. بر اساس آمارهای به دست آمده در سال ۱۴۰۰، ۲۳۴۳۶۳ مورد سرقت خودرو رخ داده است که نسبت به ۵ سال گذشته ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین آمار سرقت در استان‌های ایران به شرح زیر است:

 

آمار سرقت خودرو در سال ۹۵ در استان‌های مختلف به شرح زیر است:

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران ایران خودرو خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین خودرو 206 شهرهای ایران ایران خودرو شیشه خودرو آینه خودرو

داشبورد‌های مرتبط


سایز بازار لنت ترمز مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری ایران خودرو به تفکیک برند و استان آمار تصادفات برون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات درون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کارکرده به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای پر کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای دوگانه سوز به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی واراداتی به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی مونتاژ شده به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای سواری صفر و کم کارکرد در ایران تعداد خودروهای کارکرده در ایران