نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/22
622


آمار سرقت در استان‌های کشور


آمار سرقت در استان‌های کشور، بر اساس گزارش‌هایی

که از مرکز آمار ایران به دست آمده تعیین می‌گردد. قابل ذکر است که بر اساس آمار و داده‌هایی که از طرف مرکز آمار ایران تعیین شده است، در طول سال‌های اخیر نرخ سرقت در جامعه افزایش یافته و به نوعی روند صعودی داشته است. در دهه 90 میزان سرقت در سال 98 به بیشترین مقدار خود رسیده و با بررسی‌های عوامل مختلف، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که عامل‌های مختلفی مانند نرخ بیکاری می‌تواند تاثیر بسزایی بر نرخ سرقت در یک جامعه داشته باشد. البته شایان ذکر است که علاوه بر نرخ بیکاری، عوامل دیگر نیز می‌تواند بر میزان سرقت تاثیر داشته باشد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی موضوع آمار سرقت در استان‌های کشور بپردازیم و در این باره اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

تقسیم بندی سرقت:‌

برای آنکه بتوانیم، دید بهتری نسبت به آمار سرقت داشته باشیم و بتوانیم آن را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا سرقت در سطح کشور را به دسته بندی‌های مختلف تقسیم کنیم که در زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم:‌

سرقت از اماکن مختلف شامل:‌

 

سرقت وسایل نقلیه و متعلقات وابسته به آن:‌

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که اگر بخواهیم نرخ سرقت را در هر سال مورد بررسی قرار دهیم و به عبارتی دیگر توضیح دقیقی برای آن داشته باشیم، باید نسبت جرم‌ها در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و از آن به عنوان یک متغیر استفاده کنیم. لازم به ذکر می‌باشد که این متغیر در ابتدای دهه 90، در حدود 577.33 مورد ثبت شده بود که در واقع کمترین میزان در این دهه بوده است. با توجه به بررسی‌های انجام شده در این زمینه پی برده‌ایم که روند سرقت در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در سال‌های ۹۲ و ۹۵ به صورت مقطعی کاهش یافته و در دیگر سال‌ها همراه افزایش داشته است. بر طبق آمار به دست آمده از مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۷ میزان سرقت جهشی ۳۰ درصدی را به خود دید و پس از آن با یک رکورد عجیب در سال ۹۸ مواجه شدیم که این مقدار برابر با هزار و 39 جرم در هر صد هزار نفر بوده است.

 

مشکلات اقتصادی و افزایش سرقت:

در همه کشورهای دنیا، وجود مشکلات اقتصادی رابطه تنگاتنگی با افزایش سرقت دارد. در رابطه با این موضوع کارشناسان و محققان بسیاری تحقیقات ویژه به عمل آورده‌اند و بیان نموده‌اند که هرچه نرخ تورم، نرخ بیکاری، مشکلات معیشتی و ... افزایش باید، میزان سرقت نیز روند صعودی خود را طی خواهد کرد. در واقع با نقل از خبرگذاری ایسنا، از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین جرائمی که با بحران‌ها و مشکلات یک جامعه خود را نشان می‌دهد سرقت است. این خبرگذاری اعلام کرد که موارد زیر باعث گرایش افراد یک جامعه به سمت سرقت می‌شود:

 

بر اساس آمارهای ارائه شده، پس از مصرف مواد مخدر، سرقت دومین جرم عمده در کشور به شمار می‌آید. لازم به ذکر می‌باشد که بر اساس آمارهای رسمی که از طرف بانک مرکزی ارائه شده است و گزارشات نقل شده از سوی این مرکز، بیان شده است که به دلیل تحریم‌های گسترده علیه دولت ایران، متغیرهای اقتصادی نوسانات بسیاری را تجربه کرده‌اند و این بی‌ثباتی‌ها بر وقوع جرم به خصوص سرقت تاثیر بسزایی داشته است و باعث شده تا میزان سرقت در جامعه افزایش بیاید. اما با توجه به کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به طور قطع میزان سرقت در این سال نیز کمتر از سال‌های گذشته است و اگر همین روند کاهش نرخ بیکاری ادامه پیدا کند، شاهد کاهش میزان سرقت نیز در سال‌های اخیر خواهیم بود.

بر اساس گزارش‌هایی که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارائه داده‌اند، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم و همچنین نرخ بیکاری؛ به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی شناخته می‌شوند. هر چقدر که این شاخص‌های اقتصاد کلان در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند، به طور قطع میزان جرایمی مانند سرقت نیز تا حد بسیاری کاهش خواهد یافت.

 

در زیر نموداری از میزان سرقت‌های ثبت شده در کشور (به نقل از مرکز آمار ایران) نشان داده شده است:‌

 

 

 

 

 

 




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران نرم افزار اس دو خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین کشور

داشبورد‌های مرتبط


سایز بازار لنت ترمز مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز کرمان موتور به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز بهمن موتور به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز سایپا به تفکیک برند و استان سایز بازار لنت ترمز ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور بهمن موتور به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور کرمان موتور به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور سایپا به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری بهمن موتور به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری کرمان موتور به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری سایپا به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری ایران خودرو به تفکیک برند و استان آمار تصادفات برون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات درون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ سایز بازار باتری پژو به تفکیک مدل و استان کم تردد سایز بازار روغن موتور پژو به تفکیک مدل و استان پرتردد سایز بازار باتری پراید به تفکیک مدل و استان سایز بازار روغن موتور پراید به تفکیک مدل و استان تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کارکرده به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای پر کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای دوگانه سوز به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی واراداتی به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی مونتاژ شده به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای سواری صفر و کم کارکرد در ایران تعداد خودروهای کارکرده در ایران