هرگاه اسم محصول به گوش مردم میخورد انواع و اقسام مختلفی از کالاهای پوشاک، خوراک و موارد مصرفی... به ذهن میرسد اما بهتر است بگوییم هر وقت کالایی برای خریدار خود یک گردش مالی و ارزش اقتصادی به وجود آورد و خریدار در ازای پرداخت قیمت آن کالا کسبوکار شما را شکل دهد عملاً ارزش آفرینی صورت گرفته است. حال برای توسعه محصولتان همان طراحی محصول در شاخهای وسیعتر و گستردهتر را شکل میدهید. پس طراحی محصول زیر مجموعه توسعه محصول است.
هر آنچه از صفر تا صد تولید محصول را شامل میشود در حوزه توسعه محصول قرار میگیرد تا محصول در عرضه به بازار موفق عمل کند و بازار را را تحت تأثیر قرار میدهد. (بررسی بازار تا قیمتگذاری و ارائه محصول) اگر شرایط مناسب و بازار آماده ارائه باشد تولید انبوه آغاز میشود.
وقتی نیاز بازار را بررسی کردید و به دنبال فکرهای جدید برای تولید بهتر و بروزتر هستید و ایدههای بسیاری دارید در مرحله طراحی محصول قرار گرفتهاید. اما وقتی با بررسی بازار و نوع نیاز جامعه دنبال تولیدات نو هستید توسعه محصول را در پیش دارید. (توسعه محصول شامل چک نهایی محصول، بررسیهای مالی و اقتصادی محصول، ارائه پیشنهادات و ایدهها هم میشود) زمانی که به دنبال طرح و ایده جدید هستید قرار نیست تمامی ایدهها مناسب و قابل ارائه تلقی شوند پس تازه بررسیهای ثانویه انجام میشود اما اگر این بررسی درست انجام نشود موجبات ورشکستگی را ایجاد میکند. همیشه معرفی یک محصول جدید پرچالش است و در ابتدا از دید خیلیها شکستخورده به نظر میآید. تا اینجای کار با بررسی احتیاجات جامعه، ایده و طرح خود را برای تولید آن احتیاج مطرح کردهایم در این مسیر شاید به دفعات عقب گرد داشته باشید و فرآیند توسعه محصول برای کارتان بارها و بارها تکرار شود بنابراین امکان دارد این فرآیند کاملاً متوقف و یا پس از تغییراتی مجدد شروع شود. بنابراین در تمام مراحل خود را برای هر مسئله و مشکلی آماده کنید.
چون مشتریان اغلب به دنبال تنوع و محصولی پیشرفتهتر هستند شما نمیتوانید با اتکا به محصول خود تقاضای بازار را رفع کنید به ناچار باید محصولتان پاسخگو نیاز بازار باشد. این انتظارات مشتریان است که باعث رونق شما در توسعه محصولتان میشود زیرا رقبا همیشه خود را بروز نگه میدارند و شما با ثابت ماندن و ایجاد نکردن تغییر در روال کارتان از رقبا عقب میمانید و زمینه شکست را فراهیم میکنید.
اینکه فرآیند توسعه محصول شما اثربخش است یا خیر؟ مهمترین عامل برای موفقیت شما خواهد بود پس قبل از اجرا و ارائه در غربالگری طرحهای خود دقت کافی را به خرج دهید که در دسته 95 درصدی عملکردهای ناموفق در فرآیند توسعه محصول قرار نگیرید. به چگونگی فرآیند و عملکرد و پیشبینی بسیاری از عوامل تمرکز کنید این توقف برای بررسی و تحلیل کارتان موجب میشود تا محکمتر قدم بردارید و در زمان ارائه مشکلات را به حداقل برسانید.