در کسبوکارهای اینترنتی و مجازی مدیران این سبک فروشهای برای برطرف کردن نیازهای مختلف مشتریان و از دست ندادن مخاطب خود به دنبال تنوع محصول و ارائه نیازهای مشتری هستند از این رو برنامهریزیهای جدیدی را اتخاذ میکنند تا علاوه بر جلب مشتری خود بتوانند کسبوکارشان را گسترش دهند به عبارت دیگر هم مشتری مداری را به درستی انجام داده و هم به سوددهی بیشتری برسند.
همیشه برای پیشرفت کارها باید نیاز جامعه و توقع مشتریان را بررسی کنیم و سبک و نوع عملکرد کاری در حوزه فعالیتمان را تغییر دهیم و بروز عمل کنیم تا بتوانیم کارمان را از جوانب مالی و جغرافیایی گسترش دهیم و به عنوان بزرگترین خواستگاه نیاز مشتریانمان قرار گیریم.
در تمام زمینهها وجود تنوع سبب رشد میشود و از طرفی سود را در شیوههای جدید به سمت شما سوق میدهد. به عنوان مثال شرکتهای نرمافزاری با بروزرسانی برنامهها و یا نوشتن برنامه جدید میتوانند تنوع اپلیکیشنهای خود را زیاد کرده و مشتری را مجاب به استفاده کنند که در این زمینه تبلیغات اثر بزرگی خواهد گذاشت.
هرگاه در فروش خود از یک محصول با برندهای مختلف یا حتی اندازههای متعدد استفاده میکنید موجب خواهید شد که اگر فردی از یک برند ناراضی است و یا حتی حساسیت دارد یا حتی حجم زیادی را نمیخواهد بتواند محصول مورد نیازش را در بین انواع مختلف پیدا کند و بخرد بنابراین تنوع همیشه مثبت خواهد بود و هیچگاه از آن نباید غافل شد.
به عنوان مثال کسی که همیشه از فروشگاه اینترنتی شما دفتر سیمی تهیه میکند ولی دفتر یادداشت را از جای دیگری میخرد اگر در مجموعه مورد فروشتان دفتر یادداشت و یا دیگر اقلام لوازم التحریر را داشته باشید تمامی خرید از شما انجام خواهد گرفت همین امر سبب فروش بیشتر شما و همچنین برطرف شدن نیاز متقاضیانتان از یک فروشگاه خواهد شد.
با در نظر گرفتن آمار گزارش سالانه مرکز تجارت الکترونیکی در سال 1399 ایران 4 هزار و 846 فروشگاه آنلاین داشته است که اینماد را دارا بودند این آمار جدا از دهها هزار فروشگاه موجود در شبکههای اجتماعی است.
شرکت دیجی کالا در سال 1398 با بیش از 2 میلیون تنوع محصول و با کمک دهها هزار کسبوکار به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت داشته است اما این آمار و ارقام در سال 1399 رشد چشمگیری داشته است به طوری که شرکت دیجی کالا طی سال 1399 بیش از 5/4 میلیون تنوع محصول به همراه 150 هزار کسبوکاری است که در این وبسایت ارائه میشود و بیش از 8200 کارمند به طور مستقیم در دیجی کالا کار میکنند.
تنوع محصول علاوه بر سوددهی و رشد کسبوکار سبب تنوع در قیمت، تنوع در برند، افزایش تعداد کارکنان آن کسبوکار و دهها عامل مفید خواهد شد.