اگر به تازگی وارد فضای مجازی شدهاید طبیعتاً با اصطلاحاتی برخورد میکنید که امکان دارد تا به حال به گوشتان نخورده باشد و یا اینکه اطلاعات کافی از آن نداشته باشید.
هشتگ یکی از اصطلاحات رایج حال حاضر در فضای مجازی به خصوص شبکههای اجتماعی همچون توییتر که به عنوان پایه گذار استفاده هشتگ در شبکه های اجتماعی شناخته میشود. به دنبال آن لینکدین، فیس بوک، اینستاگرام و وبسایتها از هشتگ استفاده میکنند. هشتگ در زمانهای مختلف معانی متنوعی داشته است. هشتگ در ابتدا در زمینه فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار میگرفت. در برنامه نویسیها به ویژه در برنامه نویسی به زبان سی کاربرد خاصی داشته است. در دورانی نیز هشتگ در تلفنها برای خاتمه دادن به پیغامهای صوتی استفاده میشد. اما در چند دهه اخیر هشتگ برای برچسب گذاری و دستهبندی پستها و مطالبی که نشر میدهیم استفاده میشود که با محبوبیت کاربران مواجه شده است.
قبل از هر چیز هشتگ به کاربر شما اطلاع میدهد که مطلب شما حاوی چه توضیح و پیغامی است. همچنین با جستجوی هشتگ شما کاربران به راحتی با دستهبندی از مطالب مورد نظرتان ارتباط برقرار خواهند کرد، این در حالیست که هیچ چیز مانع از استفاده شما در هشتگ نمیشود هر زمان که مایل باشید میتوانید از هشتگ استفاده کنید.
هشتگها لینکهای کوتاهی هستند که نماد یا پیشوندی به صورت # است. این نماد قبل از کلمه مورد نظر قرار میگیرد. از استفاده بیش از حد هشتگ در مطالب خود پرهیز کنید چون هشتگ و مطلب شما توسط آن برنامه اشتراکگذاری شده به عنوان هرزنامه یا اسپم تلقی میشود. تعداد بالای هشتگ در مطالب باعث میشود پست شما جلوه درستی نداشته باشد و از بار مفید مطلب فاصله بگیریم چرا که هشتگ گذاری مطالب آداب مخصوص به خود را دارد که اولین قدم رعایت ساختار نوشتاری است.
به عنوان مثال هشتگ دفتر سیمی باید به صورت #ویروس_کرونا نوشته شود یعنی بین کلمات از آندرلاین استفاده شود. بدون هیچ گونه فاصله گذاری تا هشتگ ایجاد شده ما بیارزش نباشد حروف بزرگ و کوچک در استفاده از هشتگها خللی ایجاد نمیکند.
و دومین قدم رعایت قوانین استفاده از هشتگ است. در عصر حاضر فضای مجازی بستری برای تبلیغات و درآمدزایی در زمینههای متعدد را فراهم کرده در این میان هشتگ میتواند مشاغل و حرفههای مختلف را در مسیر اهداف خود بیشتر کمک کند. در نهایت کاربران علاقهمند به هر زمینهای بتوانند با یک جستجوی ساده به اطلاعاتی که نیاز دارند دست پیدا کنند. هزینهای هم برای نشر و دستیابی به آن تبلیغ پرداخت نمیکنند.
حال برخی فعالان شبکههای اجتماعی با استفاده از هشتگهای پربازدید با هدف دستیابی به مخاطبان آن هشتگها به نوعی هشتگ ربایی میکنند. بهتر است با یک مثال هشتگ ربایی را بررسی کنیم تا متوجه عمل غیر حرفه ای افرادی شویم که از هشتگ ربایی به عنوان یک تکنیک برای دیده شدن استفاده میکنند بشویم: مثلا یک برند آرایشی برای شرکت دادن مصرف کنندگان خود از آنها خواسته تا با عکس گرفتن از آن محصول و نشر دادن آن با هشتگ #محصول_خوب در مسابقهای شرکت داده شوند. در این بین شرکتهای سودجو یا رقیب همزمان کمپینی ایجاد میکنند با هشتگ #محصول_خوب اما با مطالبی که حاوی تقلبی بودن و نقدهای دروغین این محصولات است به طوری که عکس شرکتکنندگان آن قرعهکشی در میان مطالب این شرکتهای سودجو گم میشود. گاهی هم هشتگ یک کلمه عاطفی را جستجو میکنید اما با تبلیغ یک فروشگاه لباس مردانه مواجه میشوید. پس هرگز از هشتگهایی استفاده نکنید که با پست یا مطالب شما ارتباطی ندارد چون با ارزش قائل شدن برای مخاطب خود تمایل او را برای دنبال کردن مطالبتان بیشتر میکنید با این وجود 25% موضوعاتی که هشتگ گذاری شده اند به خطا در حیطهای به جز آن موضوع مورد استفاده قرار گرفته است که نشان میدهد هشتگ گذاری به درستی درک نشده است.
سومین قدم استفاده از تعداد مناسب هشتگ میباشد بهترین تعداد هشتگ گذاری دو یا سه هشتگ است تا مخاطب تمرکز بیشتری روی مطالب داشته باشد با این وجود شبکه اجتماعی اینستاگرام قابلیت هشتگ گذاری تا 30 هشتگ را برای کاربران خود قرار داده است.
برای نشر بیشتر هشتگ در حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی از حساب کاربری عمومی استفاده کنید تا همه افراد که دنبال آن هشتگ هستند به آن دست پیدا کنند. 70% هشتگ گذاریهای شبکههای اجتماعی توسط کاربرانی موبایلی و 30% هم از طریق کاربران لپ تاپها و رایانههای رو میزی قرار گرفته است.