به صورت کلی یکی از فرآیندهای بسیار مهمی که سازمانها و شرکتهای مختلف باید به آن توجه داشته باشند، قیمت گذاری میباشد. این فرآیند اهداف خاصی را دنبال میکند و به جرات میتوان اذعان داشت که حیات و سود یک سازمان به اهداف قیمت گذاری وابسته میباشد. این فرآیند باید به دست متخصصان حرفهای در این زمینه انجام شود و آنها با در نظر گرفتن استراتژیهای خاص این عملیات مهم را انجام میدهند. در این فرآیند توجه به مواردی از قبیل هزینه کلی مواد و ساخت محصول یا کالا مورد نظر، هزینههای جانبی و سود تولید کننده و ... بسیار مهم است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی موضوع اهداف قیمت گذاری بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. شناختن عواملی که بر روی فرآیند قیمت گذاری تاثیر دارد، میتواند شما را به اهدافتان نزدیکتر سازد، از طرف دیگر اگر به دنبال این هستید تا به اهداف قیمت گذاری (که اهداف مهمی هستند و در ادامه درباره آنها صحبت میکنیم) برسید، باید عوامل موثر بر قیمت گذاری را بشناسید تا بتوانید تصمیم درستتری بگیرید. از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت گذاری میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
عوامل سازمانی:
این عوامل به اهداف سازمان وابسته میباشند و بر روی قیمت گذاری کالاها و خدمات تاثیر بسزایی دارند، از جمله عوامل سازمانی که بر این فرآیند مهم تاثیر میگذارد، چرخه عمر محصول و.... است.
مشتریان
یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که در فرآیند قیمت گذاری بسیار مهم است، مشتریان میباشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که میان قیمت یک محصول و میزان تقاضا آن در بازار یک رابطه کاملا معکوس وجود دارد. یعنی هرچقدر قیمت یک محصول بیشتر شود، تقاضا نیز کمتر خواهد شد.
بازار
قطعا شما محصولات یا خدمات سازمان خود را به بازار عرضه میکنید! حال باید اشاره شود که عواملی در بازارهای مختلف وجود دارد که میتواند بر قیمت گذاری یک محصول تاثیر داشته باشد. یکی از این عوامل رقابت یا وجود رقبا در کسب و کارها میباشد! به صورت کلی عواملی که در بازار نقش مهمی در فرآیند قیمت گذاری ایفا میکنند، شامل دو دسته عوامل بیرونی و عوامل درونی هستند. این عوامل بیرونی میتواند میزان تقاضا، وجود رقبا، اوضاع اقتصادی یک جامعه و ... باشد. همچنین عوامل درونی شامل اهداف بازاریابی یک سازمان، آمیخته بازاریابی و .... است.
قیمت گذاری اهداف بسیار مختلفی را دنبال میکند و شایان به ذکر است که رسیدن به اهداف نهفته در قیمت گذاری رشد و ادامه حیات سازمان را شامل میشود. دانستن اهداف قیمت گذاری از این نظر حائز اهمیت است که شما را با فرآیند قیمت گذاری بیشتر آشنا خواهد کرد و به علاوه به درک بالایی از نحوه قیمت گذاری کالاها و خدمات خواهید رسید.
بنابراین قابل ذکر است که از جمله اهداف مهم در قیمت گذاری محصولات و خدمات میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
رشد سازمان و ادامه حیات آن
برای بسیاری از شرکتها ادامه حیات و رشد آن به قیمت گذاری و میزان فروش محصولات و خدمات وابسته است. در واقع سازمانها برای آنکه بتوانند چرخه حیات خود را تامین نمایند، باید قیمت گذاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. از این رو، رشد سازمان و بقای آن یکی از اهداف مهم قیمت گذاری محصولات و خدمات به شمار میآید.
کسب سود بالا
هیچ شرکتی از دریافت سود بالا نمیگریزد! در واقع همه ما به دنبال کسب سود و درآمد بیشتر هستیم. حال باید بیان شود که یکی از مهمترین اهداف قیمت گذاری کسب سود بالا برای یک شرکت است که سبب میشود سازمان مورد نظر آینده بهتری داشته باشد.
افزایش سهم و اندازه بازار
هر چقدر سهم یا اندازه بازار بیشتر شود، به طور قطع میزان درآمد نیز بیشتر خواهد شد و فروش محصولات و خدمات نیز افزایش خواهد یافت. سهم و اندازه بازار رابطه معکوسی با قیمت محصولات دارد. هر چقدر میزان قیمت یک کالا کمتر باشد و کیفیت آن نیز در حد مطلوبی قرار داشته باشد، به طور قطع سهم و اندازه بیشتری از بازار نصیب سازمان خواهد! البته بهره بردن از این استراتژی نیازمند بینش و بررسیهای بسیار خاصی است که باید توسط متخصصین باتجربه در این زمینه انجام شود!
تعیین قیمت بالا برای محصولات
اگر شما بخواهید قیمت بالایی برای محصولات در نظر بگیرید و در کنار آن فروش مناسبی داشته باشید (بنا به عبارت دیگر عصاره بازار را بکشید و آن را از آن خود کنید) باید قیمت گذاری خود را به شکل کاملا حساب شدهای انجام دهید.
شناخته شدن در بازار
شناخته شدن در بازار میتواند برای آینده یک سازمان بسیار مهم باشد. خوشبختانه یکی از اهداف بسیار مهم قیمت گذاری، شناخته شدن در بازار و جامعه هدف است. شرکتهایی که قصد دارند با قیمت بالاتری محصولات خود را به بازار عرضه کنند و از نظر کیفیت در بازار نیز شناخته شوند، باید محصولاتی برتر را به بازار عرضه کنند که کیفیت آنها مناسب باشد و مشتریان را به خود جذب نماید.
بازگشت سرمایه
به طور قطع برای تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت هزینههایی صرف شده است! قابل ذکر است که یک هدف مهم از قیمت گذاری بازگشت سرمایه به سازمان یا شرکت مربوطه است.
معرفی شدن در بازارهای هدف جدید
برای معرفی و شناخته شدن در بازارهای جدید به قیمت گذاری اصولی و با استراتژی مناسب نیاز است. به همین دلیل بسیار ضروری است که این فرآیند به درستی و با دیدی همه جانبه توسط کارشناسان انجام شود.
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان با تجربه در زمینه قیمت گذاری و تهیه داشبورد مخصوص آن، مشورت نمایید.