در مطالب گذشته درباره قیمت گذاری کالاها و خدمات و اهمیت آن در سیستم بازاریابی و مدیریت بیان کردیم. قیمت گذاری باید استراتژی خاصی داشته باشد و توسط متخصصان و کارشناسان در این زمینه انجام شود. اگر قیمت گذاری کالاها و خدمات به بهترین شکل ممکن انجام شود، آنگاه فروش محصول و کالا حتمی خواهد بود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی مراحل قیمت گذاری کالاها و خدمات بپردازیم و اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
برای قیمت گذاری کالاها و خدمات مراحل مختلفی وجود دارد که متخصصان بر اساس آن ها و نکات دیگر، این فرآیند حیاتی و مهم را به نحو احسنت انجام میدهند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که مراحل این فرآیند مهم باید به ترتیب انجام شود و از جمله مراحل قیمت گذاری محصولات و خدمات میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
مشخص کردن هدف قیمت گذاری
تعیین میزان تقاضا در بازار
محاسبه هزینههای مربوطه
تحلیل محصولهای شرکت های رقیب و قیمتهایی که برای کالاهای مشابه در نظر گرفتهاند
انتخاب روش مناسب برای قیمت گذاری
تعیین قیمت نهایی محصول
در زیر به تشریح هر یک از مراحل قیمت گذاری میپردازیم. با اس دیتا همراه باشید.
تعیین هدف از قیمت گذاری محصولات و خدمات، اولین گام برای تعیین این فرآیند مهم میباشد. تمامی سازمانها یک سری اهداف مشترک در قیمت گذاری محصولات و خدمات دارند. اهداف مشترکی که بین سازمانها وجود دارد، ادامه حیات در بازار و پیشرفت شرکت و افزایش فروش میباشد. از جمله دیگر اهداف مشترک قیمت گذاری محصولات و خدمات میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
تعیین سود حداکثر
کسب سهم و اندازه بزرگ از بازار
شناخته شدن محصول یا خدمت از نظر کیفیت و مزایا
فروش بیشتر و ...
بسیار مهم است که در تعیین قیمت برای کالاهایی که عرضه میکنید، در ابتدا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را مشخص نمایید.
در مرحله دوم شما باید تعیین کنید که تقاضا برای محصول و خدمت شما چقدر است؟! یا چه افرادی از کالاهای شما استفاده میکنند و به آن نیاز دارند؟! در کل باید ذکر شود که قیمت کالاها و خدمات رابطه خاصی با میزان تقاضا در بازار دارد. بنابراین تعیین این موضوع برای شرکتها و سازمانها بسیار مهم است. نکته بسیار حائز اهمیت این است که رابطه میان قیمت و تقاضا سبب میگردد که یک منحنی تقاضا به وجود بیاید.
باید بدانید این میزان تقاضا است که سقف قیمت یک شرکت را برای محصولات و خدمات تعیین میکند و هزینههای تولید و پخش یک محصول میتواند حداقل قیمت باشد. قابل ذکر است که بر اساس این نکته مهم هر سازمان برای محصولات و خدمات خود، باید قیمتی را در نظر بگیرد که بتواند هزینههای تولید، پخش و فروش محصول را شامل شده و از این نظر بازده مناسبی داشته باشد.
شرکتها و سازمانها علاوه بر موارد ذکر شده برای تعیین قیمت گذاری محصولا و خدمات خود، لازم است که شرکت ها و محصولات رقیب را نیز مورد بررسی قرار داده و قیمتهای آن ها را تحلیل و بررسی نمایند. انجام این کار سبب میشود تا دید بهتری نسبت به بازار داشته باشید و بتوانید واکنش رقبا را نیز مورد بررسی قرار دهید.
فرآیند قیمت گذاری روشها و راهکارهای متفاوتی دارد که نیاز است این روشها بر اساس نوع محصول و اهدافی که در نظر دارید و همچنین با توجه به مشورت کارشناسان در این حوزه انتخاب فرمایید. قابل ذکر است که هر کدام از روش های قیمت گذاری محصولات و خدمات کارایی خاص خود را داشته و میتواند مفید و کاربردی باشد. از جمله روشهای بسیار مهم برای تعیین قیمت گذاری محصولات و خدمات میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
قیمتگذاری بر اساس بهای تمام شده محصول
قیمتگذاری بر اساس بازده مورد انتظار از محصول
قیمتگذاری بر اساس ارزش محصول در ذهن مشتری
قیمتگذاری بر اساس نرخ رایج محصول در بازار و ...
آخرین مرحله از فرآیند مهم قیمت گذاری، تعیین قیمت نهایی برای محصول مورد نظر است. تمامی مطالب ذکر شده در فوق سبب میگردد تا سازمانها دامنه مناسبی را برای قیمت کالاها انتخاب کنند و بتوانند سود مناسبی دریافت نمایند. اما موضوع قابل توجه و بسیار مهم این است که شرکتها و سازمانها علاوه بر رعایت مراحل بالا، نیاز است تا برای قیمت گذاری محصولات خود موراد زیر را نیز در نظر داشته باشند:
قیمتگذاری بر اساس روان شناسی مشتریان کالا
قیمت گذاری بر اساس موارد و اجزای تاثیرگذار بر قیمت کالا
در نظر گرفتن سیاستها و استراتژیهای قیمت گذاری سازمان یا شرکت
اثر قیمت کالا بر سایر کالاها یا خدمات دیگر و ...
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و متخصصان این حوزه در خصوص قیمت گذاری کالاها یا خدمات مشورت نمایید.