محاسبه اندازه یا سهم بازار در کسب و کارهای مختلف بسیار مهم است و باید با توجه به اصول و قواعدی در این زمینه انجام شود. اگر یک سازمان بخواهد در تولید و فروش محصولات و خدمات خود به نوک قله برسد، باید شناخت کاملی از بازار داشته باشد تا بتواند بر اساس آن تصمیمگیریهای منطقی انجام دهد. از آنجا که سهم بازار یک فاکتور بسیار مهم در کسب و کارهای بزرگ و کوچک به شمار میآید و محاسبه دقیق آن سبب میشود که سازمانها با دید جامع محصولات را عرضه کنند، بنابراین استفاده از روشهای هوشمند و دقیق در این حیطه میتواند بسیار مفید واقع شود. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی محاسبه هوشمند اندازه بازار بپردازیم و اطلاعاتی بسیار مهم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات تکمیلی تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
اگر بخواهیم به صورت ساده اندازه یا سهم بازار را تعریف کنیم، باید اشاره نماییم که اندازه بازار به معنای تعداد افراد در یک بازار خاص میباشد که جزء خریداران بالقوه یک محصول یا کالا و حتی یک خدمت به شمار میروند. سازمانها باید پیش از ارائه محصول یا سرویس خود، از اندازه بازار اطلاع داشته باشند و بدانند که محصول مورد نظر برای چه رده سنی مناسب است؟! آیا خریداران بالقوه محصول به تعداد کافی هستند؟! و ...
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که محاسبه اندازه بازار امری پیچیده بوده و متاسفانه راهکارهایی که برای محاسبه آن وجود دارد، ممکن است پاسخگو نیاز مدیران نباشد. از این رو طراحی داشبوردهای هوشمند میتواند راهی سریع و دقیق برای محاسبه سهم بازار بوده و سازمانهای بزرگ و کوچک را در این عرصه یاری کند.
پاسخ به این سوال نیاز به دید وسیعی نسبت به کسب و کارها دارد. در واقع تنها عرضه یک محصول یا خدمت به بازار مهم نیست بلکه تولید آن محصول، داشتن سرمایه کافی برای تولید، یافتن سرمایهگذار، توانایی رقابت در بازار و ... نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و در واقع بدون داشتن اطلاعات کامل از بازار و برنامهریزی کلی امکان موفقیت و کسب فروش بالا از یک محصول تقریبا برابر صفر است! امروزه برنامه ریزی برای هر کسب و کاری در اولویت بوده به خصوص برای سازمانهایی که فرآیند فروش ادامه حیات آنها را منجر میشود! در واقع سهم بازار تنها فاکتور اساسی است که میتواند ارزش کالا و پتانسیل فروش آن را تامین کند و حتی اگر به هیچ سرمایه گذاری نیازی نداشته باشید، محاسبه دقیق آن میتواند سود بسیاری را برای شما به ارمغان بیاورد.
قسمت مهمی از برنامه ریزی فروش برای کارخانهها و سازمانهایی که محصولات و خدماتی را به جامع عرضه میکنند، اندازه بازار و محاسبه آن میباشد. بنابراین بهتر است که قبل از تولید و ارائه یک کالا برنامهریزی مناسبی داشته و تحقیقات بازار گستردهای در این بخش صورت بگیرد.
امروزه استفاده از هوش تجاری برای انجام امور مختلف رایج میباشد و به نوعی عملکرد سازمانها را بهبود میبخشد. به صورت کلی داشبوردها یکی از پایههای مهم هوش تجاری به شمار میآید. هوش تجاری شامل 4 مولفه یا پایه بسیار مهم است که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
· انبار داده
· ابزارهای تحلیلی
· مدیریت فرآیندهای تجاری
· داشبورد مدیریتی
داشبوردها برنامههایی بسیار راهبردی و مناسب میباشند که با توجه به اهداف مختلفی توسط تحلیلگران داده طراحی و ساخته میشوند. برای طراحی داشبوردها به اطلاعات خاصی نیاز است. این اطلاعات از بخشهای مختلف سازمان گرفته میشود و در انبار دادهها یکپارچه سازی شده و امکان اندازهگیری معیارها و شاخصهای کلیدی از طریق منابع اطلاعاتی ایجاد میگردد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ساختار اطلاعات یکپارچه شده باید به صورتی باشد که تمامی معیارها و شاخصها (به عنوان مثال معیارها و شاخصهای تحقیقات بازار) بر روی آنها مشخص بوده و همچنین امکان آنالیز و تحلیل اطلاعات بر اساس هر کدام از شاخصها بر روی داشبورد وجود داشته باشد. هر داشبورد باید ساختاری منسجمی داشته باشد که بتواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مدیران و کارمندان یک شرکت یا سازمان قرار دهد و آنها بر اساس اطلاعات در دسترس بتوانند دید کلی نسبت به امور خود داشته باشند. بنابراین وجود داشبورها اعم از داشبوردهای تحقیقات بازار و مدیریتی یک نیاز اساسی برای هر کسب و کار به شمار میآید.
یکی از داشبوردهای کارآمدی که توسط تیم اس دیتا طراحی شده است، داشبورد تحقیقات بازار میباشد. این داشبورد با تکیه بر اطلاعات آماری و جمعیتی دید بسیار صحیحی را نسبت به اندازه بازار مصرفی به شما ارائه میدهد. به علاوه میتواند سهم بازار هر سازمان را بر اساس موارد مختلفی مانند سن، مکان زندگی، جمعیت و ... محاسبه نماید و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهد.
به صورت کلی روشهای مختلفی برای محاسبه اندازه بازار وجود دارد. روشهای قدیمی ممکن است کمی زمانبر باشد و همچنین نتواند چشمانداز درستی از بازار ارائه دهد. اما روشهای جدید و نوین که بر اساس هوش تجاری بنا شدهاند، به عنوان یکی از بهترین و سریعترین راهکارها شناخته شده و متخصصان تحلیل داده بهرهگیری از این روشهای نوین را توصیه میکنند.
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید.