قیمت گذاری در بازارهای صنعتی
یکی از مهمترین و اساسیترین مواردی است که باید مورد توجه همه سازمانها و شرکتهای صنعتی قرار بگیرد. در واقع قیمت گذاری در هر کسب و کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونه ای که این آیتم هسته اصلی هر کسب و کار را تشکیل میدهد. قابل ذکر است که قیمت گذاری به صورت مستقیم بر مولفههای استراتژیهای بازاریابی شرکتها تاثیر میگذارد و سازمانهای صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی موضوع قیمت گذاری در بازارهای صنعتی بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
قبل از آنکه به بررسی قیمت گذاری در بازارهای صنعتی بپردازیم، باید درباره بازاریابی صنعتی اطلاعاتی جامع را خدمت شما خوانندگان عزیز مطرح نماییم. لازم به ذکر است که بازاريابى صنعتى عبارت است از بازاریابی کالاها و خدماتی که توسط شرکتهای صنعتی و کسب و کارهای مربوط به آن انجام میشود. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که سازمانهای صنعتی شامل چه شرکتهایی میباشند؟
برای پاسخ به این سوال میتوان اذعان داشت که سازمانهای صنعتی شامل شرکتهای زیر میشوند:
شركتهاى توليد كننده
سازمانهاى زير مجموعه دولت
سازمان هاى بخش خصوصى
برخی از مؤسسات آموزشى
بيمارستانها
توزيع كنندگان و واسطهها
عملکرد سازمانهای صنعتی به این صورت است که كالاها و خدمات را به منظور تأمين اهدافى مانند توليد كالاها و خدمات، كسب سود و كاهش هزينهها و .... خریداری مینمایند. اگر بخواهیم مثالی عملکرد بازاریابی سازمانهای صنعتی برای شما بیان کنیم، باید اشاره نماییم که سازمانی را در نظر بگیرید که قطعات مصرفی خودروها و ماشینها را تولید میکند و به سازندگان و تولید کنندگان عرضه میکند و به بازاریابی صنعتی مشغول است. حال میتوان اشاره داشت که بازاریابهای صنعتی برای عرضه محصولات مناسب به شرکتهای تولید کننده خودرو، باید موارد زیر را در نظر داشته باشد و آنها را درک نماید:
نیاز تولیدکنندهگان خودرو
کیفیت مورد نظر تولیدکنندگان
کاربرد قطعات ارائه شده در خودرو
در دسترس بودن قطعات مورد نظر
هزینه قطعات ارائه شده
در کل میتوان بیان کرد که موسسات و شرکتهای بازاریاب در این زمینه مشاوره و خدمات مخصوصی به شرکتهای دیگر ارائه میدهند و به نوعی در حال انجام بازاریابی صنعتی هستند. حال نکته بسیار مهمی که باید بدانید، در بازاریابی صنعتی قیمت محصولات و کیفیت آنها بسیار مهم است. بنابراین قیمت گذاری محصولات در بازارهای صنعتی بسیار مهم است و باید تحت نظر کارشناسان در این زمینه انتخاب شود. در واقع قیمتهایی که یک شرکت برای محصولات صنعتی خود ارائه میدهند، باید ارزش افزودهی خدمات و محصولات شرکت که برای آنها بازاریابی میکند را منعکس نماید.
در مقالات گذشته به صورت کامل درباره قیمت و قیمتگذاری اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادهایم. در این قسمت نیز اشاره میکنیم که قیمت در واقع میزان ارزش پولی و مالی یک خدمت یا یک کالا به شمار میآید. در واقع قیمتگذاری از این نظر حائز اهمیت است که شرکتها، تولیدکنندگان، فروشندگان و عرضهکنندگان محصولات قیمت را تعیین میکنند تا بتوانند مزایای زیر را برای خود به وجود بیاورند:
میزان هزینههای خود را پوشش دهند
ضررهای خود را کنترل کنند و سود مناسبی را ایجاد نمایند
اهداف خود را دنبال نمایند
بتوانند در بازار رقابت نمایند
همانگونه که میدانید، قیمت نقش بسیار حساسی را در فعالیتهای تولیدی و عرضه محصولات و خدمات ایفا میکند. در زمانهای گذشته بسیاری شرکتها، واحد حسابداری را مسئول تعیین قیمت میدانستند و این فرآیند بزرگ قیمت گذاری را از حسابداران درخواست میکردند. واحد حسابداری نیز برحسب هزینههای تولید و سطح مطلوبی از سود، قیمتها را تعیین میکرد. اما قیمتی که آنها تعیین میکردند از لحاظ بازاریابی مورد بررسی و تحلیل قرار نمیگرفت و این موضوع میتوانست ایرادات بسیار بزرگی را برای سازمانها رقم بزند. در واقع واحدهای حسابداری قیمتگذاری را بر مبنای هزینهها و حاشیه سود در نظر میگیرند که این موضوع در عمل با مشکلاتی مواجه است. در واقع واحد حسابداری برای تعیین قیمت موارد مهم زیر را در نظر نمیگیرد:
شرایط حاکم بر بازار
قیمتهای رقابتی عرضه شده توسط دیگر رقیبان
نرخ رشد بازار
میزان تورم و تاثیر آن بر قیمت محصولات و خدمات
میزان توانایی و کشش بازار برای خرید یک محصول یا یک خدمت
تغییر و تحولات صنعت
واکنش رقبا در برابر تعیین و تغییر قیمتها (جنگ قیمت و ...)
تمامی موارد و نکات بالا را بیان کردیم تا اشاره نماییم که قیمت در بازارهای صنعتی نقش متفاوت و چندگانهای بر عهده دارد که توجه به هر کدام از آنها بسیار مهم و ضروری میباشد و بی توجهی به آن باعث میشود که قیمتهای نامناسبی برای محصولات تعیین شود و این موضوع میتواند برای سازمانهای صنعتی بسیار خطرآفرین باشد.
یکی از جنبههای بسیار مهم در بازارهای صنعتی قیمت محصولات ارائه شده است که البته در کنار قیمت موارد دیگری نیز از اهمیت برخوردارند خواهند بود. مانند تحویل به موقع محصول، کیفیت، خدمات پس از فروش و کمکهای فنی تولیدکننده. تمامی این موارد ذکر شده برای ارائه محصول به بازار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع بسیاری از خریداران بر این عقیده هستند که اگر تولیدکنندگان نتوانند محصولات را به موقع تحویل دهند یا کیفیت پایین باشد، قیمتهای پایین مفهومی نخواهد داشت و بالعکس باعث بالا رفتن هزینه برای آنان میشود. بنابراین قیمت محصولات صنعتی در کنار کیفیت و تحویل به موقع محصول معنا میگردد.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید اگر چند تولیدکننده محصول مشابه و یکسانی را تولید نمایند، مسأله قیمتگذاری یک عامل بسیار مهم اساسی در فروش محصول مورد نظر به شمار میآید. در این لحظه است که مدیران سازمانها و شرکتهای صنعتی باید آگاهانه قیمت گذاری را انجام بدهند تا بتوانند قیمت رقابتی قابل قبول و مناسبی برای محصول خود تعیین نمایند.
بسیاری از سازمانها و شرکتهای صنعتی به دنبال آن هستند که بدانند چه عواملی بر قیمت بازارهای صنعتی تاثیر میگذارد! در واقع سازمانها برای قیمت گذاری محصولات صنعتی و همچنین تغییر قیمت این محصولات باید عوامل بسیار مهمی را در نظر بگیرند که در زیر به آنها اشاره کردهایم:
میزان ارزش محصولات صنعتی ارائه شده برای مصرف کنندگان
رقابتی که در بازار وجود دارد
در نظر گرفتن هزینههای مربوط به محصول (از تولید تا عرضه به بازار)
اهداف قیمت گذاری
مدیریت مناسب سازمان!
دولت
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل مؤثر در قیمت گذاری محصولات صنعتی شما را به خواندن مقاله زیر دعوت میکنیم:
عوامل مؤثر در قیمت گذاری محصولات صنعتی