قیمت گذاری در بازارهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی یکی از اصلیترین برنامههای هر کسب و کار و تجارت به شمار میآید. قیمت گذاری محصولات و خدمات مختلف تاثیر بسزایی بر روی استراتژی بازاریابی سازمانها دارد و تمامی مراکز تولید یا وارد کننده محصولات برای باقی ماندن در بازار باید استراتژی قیمت گذاری مناسبی داشته باشند. قیمت گذاری محصولات یا کالا به عوامل بسیار مختلفی وابسته است و مدیران سازمانها به آن توجه بسزایی دارند. میتوان اذعان داشت که قیمت گذاری مناسب یکی از دغدغههای صاحبان کسب و کار میباشد و عدم موفقیت در آن میتواند حیات سازمان را با مشکلات گستردهای مواجه سازد و سود آنها را تحت الشعاع قرار دهد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی عوامل موثر بر قیمت گذاری بازارهای صنعتی بپردازیم و اطلاعات ویژهای را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
در قیمت گذاری کالاهای صنعتی ارزش کالای مورد نظر مشخص میگردد. در واقع میزان سود یک کسب و کار و میزان فروش کالاهای صنعتی به قیمت گذاری کالا و استراتژیهای آن وابسته است. قیمت گذاری در محصولات صنعتی مانند دیگر کالاها و خدمات مهم است اما با این حال بسیاری از سازمانها هستند که توجهی به این مقوله نداشته و بر روی آن تمرکز نمیکنند. بسیاری از سازمانها در صنایع مختلف به توزیع و تبلیغات توجه دارند در صورتی که قیمت گذاری یکی از پایههای اساسی در فروش محصولات است! بی توجهی به قیمت گذاری کالاها میتواند دید نادرستی از میزان هزینهها برای تولید یک محصول و حتی شرایط بازار را به مدیران سازمان بدهد. در واقع قیمتهایی که یک سازمان برای محصولات صنعتی خود قرار میدهد باید ارزش افزوده خدمات و محصولاتی که برای آنها بازاریابی مینماید را منعکس سازد.
در زمینه قیمت گذاری بازارهای صنعتی، عواملی وجود دارد که تاثیر بسزایی بر روی فرآیند قیمت گذاری و تعیین استراتژی آن میگذارد. از جمله این عوامل مهم میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
ارزش واقعی محصول از دید مصرف کنندگان آن
یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری محصولات و کالاهای صنعتی، ارزش محصول مورد نظر از دید مصرف کنندگان آن میباشد. در واقع مشتریان کالاهای صنعتی برای خرید محصول مورد نظر خود هزینهای بیش از ارزش واقعی محصول پرداخت نخواهند کرد! بنابراین ارزش یک محصول میتواند سقفی را برای خرید آن تعیین نماید. ارزش کالاهای صنعتی با یکدیگر متفاوت بوده و مشتریان این تفاوتها را به راحتی درک مینمایند.
رقابت سازمانها در بازار
رقابت در بازار میتواند تاثیر خاصی بر قیمت گذاری محصولات صنعتی داشته باشد. یکی از مهمترین عواملی که شرکتها برای تولید و عرضه کالاهای خود باید به آن توجه داشته باشند رقابت در بازار است! تعداد رقبا در بازار و محصولاتی که ارائه میدهند همگی با تحقیقات بازار مشخص میشود. تحقیقات بازار چشم انداز بسیار مناسبی از شرایط بازار و رقبا را در اختیار مدیران سازمان قرار میدهد و به آنها در تعیین قیمت گذاری کمک شایانی میکند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که قیمت یک کالا یا یک محصول صنعتی بسیار اصولی تعیین شود، همچنان در دنیای رقابت نیز میتواند با افت فروش مواجه گردد. اگر قیمتهای تعیین شده برای محصولات و خدمات بتوانند در بازار با دیگر رقیبان رقابت کند، آنگاه محصولات در بازار به فروش میرسد! برخی از سازمانها در این راستا به راه اندازی جنگ قیمت میپردازند و دیگر رقبا نیز به طور قطع به این جنگ واکنش نشان میدهند.
هزینههای تولید و توزیع محصولات
یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ارزش محصول از نظر مشتریان و مصرف کنندگان بالاترین حد ممکن برای تعیین قیمت کالاهای صنعتی است و همچنین در نظر گرفتن هزینههای تولید و توزیع محصولات نیز کمترین حد برای قیمت به شمار میآید. در قیمت گذاری محصولات (همه کالاها از هر صنایعی) باید هزینههای تولید و توزیع در نظر گرفته شود در غیر این صورت ممکن است سود و فروش آن کالا با شکست مواجه گردد. اما تنها در نظر گرفتن هزینه تولید برای قیمت گذاری امری مناسب نیست! در واقع برای قیمت گذاری کالاها علاوه بر هزینههای تولید و عرضه محصول مورد نظر باید میزان تقاضا، رقابت، حاشیه سود و ... نیز در نظر گرفته شود تا این فرآیند مهم به درستی اعمال گردد.
اهداف سازمان از قیمت گذاری
در تعیین قیمت برای محصولات باید اهداف سازمان از قیمت گذاری نیز به صورت کامل مشخص گردد و در کمپانیهایی که این فرآیند جزء وظایف مدیر فروش و واحد بازاریابی است باید به این موضوع توجه کرده و صاحبان کسب و کار نیز در راستای اهداف سازمان قیمت گذاری را انجام دهند. بسیاری از سازمانها اهداف زیر را برای قیمت گذاری محصولات صنعتی در نظر میگیرند:
۱-کسب درآمد و بازده مورد نظر
۲-تثبیت قیمت یا حاشیه سود
۳-افزایش سهم بازار
۴-پیروزی در دنیای رقابت و ...
دولت
یکی از عواملی که تاثیر خاصی بر روی روشهای قیمت گذاری مدیران دارد، دولت است. در واقع تاثیر دولت بر قیمت گذاری محصولات بسیار پیچیده میباشد. اما با این وجود از جمله تاثیرات آن به شرح زیر است:
۱-مالیات بر روی قیمت محصولات تاثیر دارد
۲-وضع قوانین و مقررات که بر کنترل و نظارت بر قیمتها تاثیر دارد.
۳-فروش موادی مانند مس، فولاد و .... (موادی که در صنعت از آنها استفاده میشود) و ...
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت گذاری و همچنین داشبورد آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.