نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 35 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/16
373



استوانه اعتیاد آور حاوی تنباکو که انواع مختلفی هم دارد همچنان بسیاری از افراد را درگیر مصرف خود کرده است. اینکه مضر است و عامل بسیاری از بیماری‌ها بوده امری کتمان ناپذیر تلقی می‌شود. حال چطور می‌توان آن را ترک کرد و یا چه آسیبی بر سلامت دارد عنوانی است که بررسی خواهیم کرد.

بر اساس داده‌هایی که در زمینه ابتلای کووید-19 منتشر شده، افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری به این ویروس مبتلا می‌شوند. در زمان بحران کرونا خیلی از افرادی که اعتیاد به سیگار داشتند ترغیب به ترک آن شدند. چرا که بعد از ۲ تا ۱۲ هفته گردش خون بسیار بهبود پیدا می‌کند که سبب بهتر شدن عملکرد ریه‌ها خواهد بود. میزان سرفه و تنگی نفس به حداقل ممکن می‌رسد بعد از ۵ تا ۱۵ سال امکان سکته مغزی خلی کاهش پیدا می‌کند و بیماری‌های قلبی به حداقل می‌رسد.

ترک دخانیات

ترک دخانیات فرآیندی است که مستلزم برنامه‌ریزی برای رهایی از این عادت خواهد بود. بنابراین امری نیست که یکباره و یک روزه صورت پذیرد.

اقدامات مورد نیاز برای ترک سیگار

·       دوره کوتاهی شروع به کم کردن مصرف کنید.

·       پس از کاهش مصرف روزی را برای توقف مصرف انتخاب نمائید.

·       از مواد غذایی جایگزین استفاده کنید مثل: آب‌نبات، آدامس بدون قند

·       استفاده از آب فراوان

·       تمام سیگارها و جاسیگاری‌ها را دور بریزید.

طبق آمار منتشر شده در خبرگزاری‌ها کشور کریباتی با  ۵۰/۲ درصد بیشترین آمار سیگاری‌ها را دارد. در مقابل کشور شیلی با ۳۸ درصد کمترین آمار سیگاری‌ها را دارد.

 

 

آسیب سیگار بر سلامت

اینکه سیگار مخرب و آسیب‌رسان به سلامت است بر هیچ‌کس پوشیده نیست. همه آگاه به مرگ بر اثر مصرف سیگار هستند. مشکلات قلبی و عروقی که بر اثر سیگار ایجاد می‌شود  ۴۶ درصد مرگ را به دنبال خواهد داشت. انواع سرطان ریه هم  ۲۶ درصد را موجب می‌شود. به عنوان مثال مردان سیگاری  ۲۳ برابر و زنان سیگاری ۱۳ برابر افراد عادی به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. به طور کلی عمر افراد سیگاری بین  ۲۰ تا  ۳۰ سال کمتر می‌شود.

حتی سالانه چیزی نزدیک به  ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود.

 

 

سهم مالیات از کل قیمت هر پاکت سیگار

یکی از روش‌های کنترل مصرف سیگار بحث هزینه و قیمت آن است. برخی از کشورها در این مورد اقداماتی انجام داده‌اند که بر اساس آن هر پاکت سیگار مالیاتی را شامل شود تا به علت افزایش هزینه تمایل افراد کمتر شود و توانایی خرید آن‌ها پایین بیاید. در این اقدام کشور فنلاند و یونان ۸۴ درصد مالیات دریافت می‌کنند و کشور فرانسه   ۸۰ درصد از طرفی آمریکا با ۴۳ درصد و کشور ایران با ۲۰ درصد مالیات در پایین‌ترین سطح دریافت مالیات قرار دارد.

 




برچسب‌ها:

سیگار