دنیای نوین امروز دنیای داده و اطلاعات است. بدون در دست داشتن اطلاعات کسب و کارها قادر به انجام امور خود نیستند. در واقع تجزیه و تحلیل دادهها و بیگ دیتا (دادههای بزرگ یا کلان داده) در کسب و کار، یکی از قسمتهای مهم در تجارت به شمار میآید. استفاده مناسب از دادهها و آنالیز آنها یکی از مهمترین کارها در خصوص پیشرفت و گسترش کسب و کارها میباشد. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا باید توسط افراد متخصص در این خصوص انجام شود. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
بیگ دیتا یا کلان داده تعداد بسیار زیادی از اطلاعات یا دیتاها میباشد که تجزیه و تحلیل آنها باید در زمان کوتاه و با دقت بسیار بالا انجام شود. این دادهها میتواند به دو صورت زیر باشد:
بسیاری از افراد گمان میکنند که حجم دیتاها در کلان داده از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما باید بدانید که نوع استفاده و بهرهبرداری از این داده ها در تجارت مهم است و حجم آن اهمیت چندانی ندارد! کلان دادهها یک سیستم کلی برای کسب و کارهای بزرگ است تا مدیران و افراد یک سازمان از طریق این اطلاعات تصمیمگیری بهتری داشته باشند و آینده درخشانتری را برای سازمان خود رقم بزنند.
تجزیه و تحلیل بیگ دیتا یا کلان دادها در برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با مشتریان نیز تاثیر بسزایی دارد. بر اساس آخرین آمارهایی که از سازمانهای بزرگ دریافت شده است، ۹۴ درصد از سازمانها به این نتیجه رسیدهاند که کلان داده ها و همچنین استفاده از آنها در هر کسب و کار به خصوص در زمینه بازاریابی میتواند رشد و پیشرفت سازمان را رقم بزند. بنابراین بیگ دیتا یکی از مهمترین عوامل رشد در دنیای بزرگ تجارت و رقابت است.
همانگونه که اذعان داشتهایم، کلان دادهها حجم بسیار بزرگی از دادهها هستند که پردازش و تحلیل آنها امری پیچیده بوده و به هیچعنوان به صورت دستی امکان پذیر نمیباشد. ممکن است بپرسید چرا تجزیه و تحلیل بیگ دیتا به صورت دستی امکان پذیر نیست!؟ این موضوع به حجم داده و بهره برداری از آنها بستگی دارد! به عنوان مثال مقدار دادههایی که در طول یک روز در اینترنت به وجود میآید، حدود ۲.۵ کوئینتیلیون بایت میباشد. این مقدار از اطلاعات و داده نشان داده حجم و سرعت بسیار بالای تولید کلان دادهها است. بنابراین برای پردازش و تحلیل بیگ دیتاها به ابزارهای بسیار قدرتمند نیاز است تا بتواند پاسخگو این حجم از اطلاعات باشد.
وجود کلان دادهها و تجزیه و تحلیل آنها در بازاریابی نیز امری بسیار مهم و حیاتی است. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی میتواند نقش بسیار پر رنگی در بازاریابی داشته باشد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
بر اساس اطلاعات و آمارهایی که از مراکز معتبر به دست رسیده است، تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی میتواند مشتریان سازمانی را به اندازه 30 درصد افزایش دهد. همچنین قابل ذکر است که این موضوع در حفظ مشتریان نیز اثر گذار است و آن را به اندازه 6 درصد افزایش مییابد. اگر مشتریان سازمان افزایش و حفظ شوند، سود سازمان رشد چشمگیری خواهد داشت.
زمانی که اطلاعات و دادههایی از بازار و مشتریان به دست میآید، میتوان شناخت بهتری نسبت به بازار پیدا کرد. بعلاوه با استفاده از این اطلاعات میتوان راهکارهای موثرتر و مناسبتری برای بازاریابی پیدا کرد. تجزیه و تحلیل بیگ دیتا میتواند علاقه و سلایق مشتریان را به شما نشان دهد. این کار سبب میشود تا تعامل موثرتری با مشتریان داشته باشید و در زمینه بازاریابی هدفمندتر و موفقتر عمل کنید.
یکی دیگر از نقشهای بسیار مهم تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی، درک رفتار و نیاز مشتریانتان میباشد. به صورت کلی هر سازمانی که کالا را تولید میکند یا خدماتی را ارائه میدهد، علاوه بر در نظر گرفتن سود خود به دنبال رفع نیازهای مشتریان است. به همین دلیل باید بدانید که مشتریانتان چه چیزی میخواهند و چه رفتاری دارند. آیا از محصولات و خدمات شما راضی هستند؟! آیا بار دیگر از شما خرید خواهند کرد؟! و ... لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل بیگ دیتا، میتواند اطلاعات کاملی از نیازهای مشتریان را در اختیار شما عزیزان قرار داده تا برای برطرف کردن آنها و رسیدن به سود خود در تلاش و کوشش باشید.
زمانی که بحث تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت میشود، مدیران باید چشمانداز کاملی نسبت به شروع تولید و ارائه در بازار را داشته باشند. در غیر این صورت مدیریت مجموعه غیر ممکن خواهد بود! حال تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی، میتواند دادهها و اطلاعات از برنامهریزی ابتدایی برای شروع تا تولید و توزیع کالا یا خدمت و حتی پس از آن را نیز (مانند پشتیبانی و ارزیابی نهایی) را در اختیار مدیران سازمان قرار دهد. تا بدین ترتیب آنها بتوانند تمامی مراحل را به بهترین نحو ممکن مدیریت نمایند.
یکی دیگر از نقشها و مزایای تجزیه و تحلیل بیگ دیتا در بازاریابی، مدیریت ریسک است. همانگونه که میدانید همواره خطرات بسیار متعددی میتواند سازمان یا کسب و کار شما را تهدید کند که در برخی از مواقع سبب شکست در بازار میشود. اما با استفاده از تجزیه و تحلیل بیگ دیتا میتوان این خطرات و ریسکها را به حداقل مقدار خود رساند.
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.