نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/16
395


آمار واکسیناسیون کرونا در جهان


ویروس کرونا از دسامبر سال ۲۰۱۹ گریبان‌گیر کل کشورهای دنیا شد. اولین بار شکل جدید ویروس کرونا در شهر ووهان چین شناسایی شده و سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ آغاز پاندمی را اعلام کرد. با گذشت مدت زمان کوتاهی آمار مرگ و میر و مبتلایان در سرتاسر دنیا به صورت جدی افزایش یافت و کشورهای مختلفی برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان، قرنطینه اعلام کردند. پس از گذشت چندین ماه از آغاز پاندمی کرونا برای اولین بار کشور روسیه اعلام کرد که واکسنی را علیه این ویروس ساخته است، با این که ساخت واکسن و دارو برای ویروس‌ها بسیار زمان‌بر است اما دانشمندان در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، توانستند ظرف مدت کوتاهی واکسن‌های متفاوتی را بسازند که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی آمار واکسیناسیون کرونا در جهان بپردازیم و اطلاعاتی را در این باره در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اولین واکسن کرونا در جهان:

همان گونه که در بخش مقدمه این مطلب اشاره داشته‌ایم، اولین واکسن کرونا در جهان، در کشور روسیه ساخته شد. در جولای سال 2020 شرکت گامالیای روسیه وکسن اسپوتنیک وی را طراحی کرده و اعلام داشت که این واکسن در برابر ویروس کرونا موثر خواهد بود. اما بنا به دلایل مختلفی اسپوتنیک وی نتوانست تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را از آن خود کند.  

دومین واکسنی که توسط دانشمندان آلمانی و آمریکایی ساخته شد، واکسن فایزر-بیونتک بود که محصولی مشترک از بیونتک آلمان و فایزر آمریکا است. این واکسن در دسامبر سال 2020 توانست تاییدیه سازمان غذا و دارو را از آن خود کرده و به صورت گسترده به مردم جهان تزریق شد. پس از آن واکسن‌های دیگری نظیر مادرنا (ساخت کشور آمریکا)، آسترازنکا (ساخت کشور سوئد و انگلستان)، سینوفارم و سینووک (ساخت کشور چین)، کوواکسین (ساخت کشور هند)، برکت (ساخت کشور ایران) و ... نیز توسط دانشمندان طراحی شده و به مردم جهان تزریق شد.

با این حال بنا به گفته دانشمندان و ویروس شناسان در سرتاسر دنیا، ویروس کرونا به دلایل مختلفی تغییر ژن میدهد که رفتار ویروس را تحت الشعاع قرار خواهد داد. این موضوع سبب شده است تا برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های تولید کننده واکسن کرونا به فکر به روز کردن واکسن‌های خود باشند و بدین وسیله بتوانند مردم دنیا را از این همه‌گیری جهانی نجات دهند.

واکسیناسیون نیمی از مردم جهان:

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای به دست آمده از سازمان جهانی بهداشت،تا کنون بیش از 10 میلیارد نفر در سرتاسر دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و با توجه به این که بیشتر واکسن‌های ساخته شده به صورت دو دوز تزریق می‌شود، این آمار حاکی از آن است که بیش از نیمی از مردم جهان در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. اما بیشتر کشورهایی که این واکسن را تزریق کرده‌اند، جزء کشورهای ثروتمند به شمار می‌آیند و این توزیع ناعادلانه واکسن در دنیا می‌تواند جهش‌های ژنتیکی خطرناکی را به وجود بیاورد. حتی با این که برخی از مردم جهان هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده‌اند یا فقط یک دوز واکسن زده‌اند، بسیاری از کشورهای دنیا دوز سوم واکسیناسیون ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند تا در برابر مهم‌ترین سویه کرونا نیز مصون بمانند.

در زیر نقشه‌ای از کشورهای جهان که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، ارائه شده و این نقشه حاکی از آن است که  کشورهای آفریقایی کمترین میزان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 

 

بر اساس آمار به دست آمده، بیشترین تزریق واکسن کرونا (بر اساس دوز تزریقی) در کشورها به ترتیب زیر است:

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران نرم افزار اس دو

مقالات مرتبط


آمار واردات و صادرات پاستا و ماکارونی در ایران تفاوت بین انحراف معیار و واریانس در آمار و کاربردهای هرکدام تفاوت بین میانگین، میانه و مد در آمار و کاربردهای هرکدام تفاوت بین همبستگی و علیت در آمار و روش‌های تخمین هرکدام مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها روش‌های مختلف رگرسیون در آمار کاربرد آمار در تحلیل داده‌های پزشکی و آزمایشگاهی تحلیل عددی در آمار و کاربرد آن در مسائل علمی کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری کاربرد آمار در بهبود عملکرد و بهره‌‌وری سازمان آمار مصرف کالباس در ایران آمار مصرف الکل در ایران آمار مصرف نوشابه در ایران آمار جستجو در گوگل آمار بارندگی در ایران آمار دخانیات در ایران آمار برند ایسوس در ایران آمار صادرات فرش ایران آمار صادرات ایران آمار فوتی‌های بر اثر کرونا COVID19 آمار بانک‌ها در ایران

داشبورد‌های مرتبط