از سالیان گذشته تاکنون، شیر به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته و در تمام دنیا به عنوان یک ماده حیاتی در تغذیه شناخته میشود. به صورت کلی شیر، ترکیباتی خاص از مواد مغذی مختلف مانند پروتئین، چربی، ویتامینها، مواد معدنی و سایر عناصر مفید را دارا میباشد و به همین دلیل است که استفاده از این ماده، در تمامی کشورها اهمیت دارد. تولید شیر در سرتاسر دنیا رایج بوده و کمپانیها یا شرکتهای بسیاری به آن میپردازند. در ایران نیز این قاعده وجود دارد و شرکتها و کارخانههای مختلف لبنیات، به تولید و عرضه شیر در بازار پرداخته و به آن اهمیت بسزایی میدهند. بسیاری از شرکتها و سازمانها به دنبال محاسبه دقیق سایز بازار یا اندازه بازار شیر و میزان سرانه مصرف این ماده حیاتی هستند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا، قصد داریم تا به بررسی محاسبه اندازه بازار شیر بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
دسترسی به اطلاعات میزان مصرف شیر در ایران برای بسیاری از سازمانها به خصوص کارخانههای تولید کننده مواد غذایی لبنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. خوشبتختانه بر اساس بررسیهای صورت گرفته در خصوص میزان مصرف شیر در ایران، کشورمان در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، بیشترین میزان مصرف را دارد. در واقع این میزان برای هر نفر به اندازه 102 لیتر در سال (در سال 1399) برآورد شده است. شایان ذکر است که نسبت به سالهای گذشته میزان مصرف شیر در ایران افزایش چشمگیری داشته و این موضوع میتواند بر سلامت افراد در جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد. از جمله نکات قابل توجهی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:
تولید شیر از طریق گاوداریهای صنعتی انجام میشود. در کل برای تولید شیر در حجم وسیع نمیتوان از روشهای سنتی استفاده کرد و باید از روشهای جدید و نوین بهره برد. به صورت کلی قدمت گاوداري صنعتی در ایران مربوط به سال 1322 است. در طی این سالها به دلیل رشد جمعیت و همچنین نیاز به شیر، گاوداریهای صنعتی جایگزین گاوداریهای سنتی شدند. امروزه بیش از 83 درصد کل شیر تولیدي جهان مربوط به صنعت گاوداریهای صنعتی است. سهم تولید شیر گاوداري صنعتی علیرغم سهم کم تعداد گاوداریهاي صنعتی از کل بهرهبرداریها داراي گاو و گوساله بیش از 62 درصد است.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
اگر بخواهیم یک تعریف بسیار جامع و کلی از اندازه بازار شیر خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره نماییم که اندازه بازار شیر، به میزان مصرف شیر تولید شده در یک منطقه، کشور یا صنعت اشاره دارد. شیر تولید شده معمولا از طرف مردم یا مصرف کنندگان خریداری میشود و به مصرف میرسد. اندازه بازار شیر نیز به میزان مصرف این ماده غذایی توسط افراد یک منطقه یا جامعه اشاره دارد که معمولا به واحدهای حجمی یا وزنی (مانند لیتر یا کیلوگرم) اندازهگیری خواهد شد. محاسبه اندازه بازار شیر در یک منطقه یا کشور، تاثیر بسزایی در اقتصاد و تولید صنعت شیر، توزیع و قیمت گذاری این ماده غذایی دارد.
محاسبه اندازه بازار شیر به صورت دقیق و قابل اطمینان ممکن است برای بسیاری از شرکتها و کارخانههای تولیدی کمی سخت باشد. زیرا برای محاسبه این سایز بازار نیاز به آمار دقیق و برآوردهای کاملا درست است! بنابراین برای رفع این معضل، تیم اس دیتا، داشبورد هوشمندی را طراحی کرده است که در آن میزان مصرف شیر در تمامی استانهای ایران برآورد شده است. با استفاده از این داشبورد هوشمند، میتواند به اندازه بازار شیر در استانهای ایران دسترسی داشته باشید. برای مشاهده این داشبورد به لینک زیر مراجعه فرمایید:
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که چرا محاسبه اندازه بازار شیر حائز اهمیت است؟ چرا بسیاری از کارخانههای تولید کننده به محاسبه اندازه بازار شیر اهمیت میدهند؟ اندازه بازار شیر چه تاثیری در تحقیقات بازار دارد؟
در زیر به برخی از دلایل اهمیت محاسبه اندازه بازار شیر اشاره کردهایم:
همانگونه که در بخشهای این مقاله اشاره کردهایم، محاسبه اندازه بازار شیر میتواند از هر لحاظ برای کارخانههای تولید کننده و همچنین بخشهای بهداشتی کشور، از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. شما عزیزان نیز میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اندازه بازار شیر و همچنین آپدیت شدن آمارهای داشبورد مورد نظر، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران این مجموعه مشورت نمایید.