فاطمه افصح حسینی
فاطمه افصح حسینی

مطالعه این مقاله حدود 3 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/08/27
311


شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – حمل و نقل


حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداوم بخش کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است. حمل و نقل تشکیل دهنده اصلی فضای شهرها می باشد و زیرساخت های مرتبط با آن هم به صورت مستقیم و هم با واسطه بر توسعه شهرها اثرگذار هستند. همچنین توسعه شهرها نیز در روندی متقابل بر شبکه ها و سامانه های حمل و نقل تاثیر می گذارد. از همین رو، بازشناخت روند تغییرات به وجود آمده در حمل و نقل و ارزیابی دیدگاه ها و نظریه های مرتبط می تواند نقشی به سزا در بررسی سیر تحول ساختار شهرها و پیش بینی فرآیندهای آتی در این زمینه داشته باشد. حمل و نقل دارای بخش های گوناگونی است. در یک رده بندی کلی میتوان آن را به سه بخش زیرساخت، وسایل نقلیه، و بهره برداری تقسیم نمود.

 

داده های حمل و نقل می تواند شامل داده های جمع آوری شده از این سه بخش یعنی داده های زیرساخت حمل و نقل که نیاز اساسی برای فرآیند تصمیم سازی است؛ داده های مربوط به وسایل نقلیه و مسیرهای آن ها شامل متروها، اتوبوس ها، خودروها، دوچرخه ها، موتورها و ...؛ و همچنین داده های مربوط به بخش بهره برداری از حمل و نقل باشد. پروژه های توسعه ای بسیار، به شبکه حمل و نقل وابسته است. از این رو، ضروری است تا داده ها مرتبط با شبکه حمل و نقل مورد شناسایی، گردآوری، ذخیره سازی، بازیابی، مدیریت، تحلیل، ارتباط و نمایش قرار بگیرد.

 

داشبورد:

داشبورد حمل و نقل و لجستیک (sdata.ir)

 

دوره:

Udemy:

Cooperative Intelligent Transportation Systems (CITS) - ITS | Udemy



برچسب‌ها:

تحلیل داده مرکز آمار ایران تهران مشهد شیراز تبریز اصفهان بابل ساری کرمانشاه اهواز تویسرکان قم بوشهر خرم‌آباد زابل اردبیل آستارا آبادان سرعین داراب دهلران بجنورد چابهار بروجرد یاسوج فومن ابهر نیشابور سرپل‌ذهاب مرودشت نهاوند فسا قائن ایلام درود سیرجان گرگان بندرانزلی کرج شاهرود مشگین‌شهر سنندج نجف‌آباد سمنان الیگودرز اراک مریوان رشت رفسنجان رودبار کاشان کرمان جهرم کازرون نور سبزوار رامسر اندیمشک بناب اسلام‌آبادغرب بیرجند ارومیه میناب بندرعباس اسلامشهر دامغان ملایر برازجان قزوین بم خودرو 206 خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین