در سالهای اخیر، ناگت بهعنوان یکی از پرطرفدارترین غذاهای آماده و نیمهآماده در میان خانوادههای ایرانی و جهانی جایگاه ویژهای پیدا کرده است. تغییر سبک زندگی و کمبود وقت باعث شده مردم به سمت محصولات آمادهای چون ناگت مرغ، ناگت گوشت و ناگت سیبزمینی گرایش بیشتری داشته باشند.
طبق آخرین گزارشها، سایز بازار ناگت در ایران طی سال ۱۴۰۳ بیش از ۲٬۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۰۷ این رقم با رشد سالانه حدود ۸٪ افزایش یابد. در سطح جهانی نیز، ارزش بازار ناگت در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۱ میلیارد دلار رسیده و تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
در ایران و بسیاری از کشورها، نظارت سختگیرانهای بر تولید ناگت وجود دارد. از قوانین سازمان غذا و دارو گرفته تا مقررات واردات و صادرات گوشت و سویا، همگی مستقیماً بر بازار فروش ناگت تأثیر میگذارند.
تورم، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت نهادههای دامی بر هزینه تولید ناگت اثرگذار است. همچنین، با رشد شهرنشینی و مشغلههای روزمره، تقاضا برای غذاهای سریع آماده مثل ناگت مرغ افزایش یافته است. طبق گزارشات ، سهم مصرفکنندگان شهری از کل بازار فروش ناگت در ایران حدود ۶۵٪ است.
طبق دادههای ۱۴۰۳، اندازه بازار ناگت در ایران حدود ۱۲۰ هزار تن در سال است که سهم بازار ناگت مرغی بیشترین میزان را دارد و حدود ۷۵٪ را شامل میشود. ناگت سیبزمینی و ناگت گوشت هر کدام بهترتیب ۱۵٪ و ۱۰٪ بازار را تشکیل میدهند.
در سطح جهانی نیز، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) بازار ناگت بین ۴ تا ۵ درصد پیشبینی میشود و انتظار میرود بازار تا سال ۱۴۰۸ (۲۰۳۰) به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برسد.
در ایران، بیشترین مصرف ناگت در ماههای تابستان و تعطیلات نوروزی رخ میدهد. در این بازهها، تقاضا برای ناگت مرغ تا ۲۰٪ افزایش مییابد، در حالی که فروش در فصول سرد کاهش ملایمی دارد.
در بازار ایران، برندهایی چون كاله، پگاه و سولیکو سهم عمدهای از بازار فروش ناگت را دارند. در سطح جهانی، شرکتهایی مانند Tyson Foods، McCain و Cargill رهبران بازار محسوب میشوند.
استراتژیهای رقابتی شامل:
تحقیقات بازار نشان میدهد مهمترین معیارهای خرید:
همچنین، طی سالهای اخیر گرایش به محصولات گیاهی افزایش یافته و باعث رشد ناگت سیبزمینی و حتی ناگتهای گیاهی شده است.
بازار فروش ناگت در ایران و جهان با سرعت در حال رشد است. برای کسب مزیت رقابتی، تولیدکنندگان باید: