احسان لطیفیان
احسان لطیفیان

مطالعه این مقاله حدود 49 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1403/01/29
155


آمار تصادفات ایران در دهه اخیر


در دهه اخیر، تصادفات جاده‌ای در ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر و معلولیت در کشور شناخته شده‌اند. با وجود اقدامات دولتی و تلاش‌های مختلف برای بهبود امنیت راه‌ها، آمار تصادفات همچنان بالا است و ایران یکی از بالاترین نرخ‌های تلفات جاده‌ای را در جهان دارد.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در دو دهه گذشته شاهد مرگ نیم میلیون نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای بوده است. در سال‌های اخیر، با وجود ادعاهای دولت مبنی بر کاهش تعداد تصادفات و تلفات، آمار نشان می‌دهد که روزانه تقریباً 43 نفر در ایران بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. این آمار در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالا است و نشان‌دهنده نیاز به اقدامات جدی‌تر برای بهبود امنیت جاده‌ها است.

در این مقاله آمار دقیق تصادفات یک دهه‌ی گذشته، تصادفات درون‌شهری، تصادفات برون‌شهری از سال 1392 تا به امروز جمع‌آوری شده است. همچنین داده‌های مهمی درباره‌ی تعداد فوت شدگان، مجروح شدگان، تصادفات منجر به خسارت، ارائه داده می‌شود. در ادامه داده‌های موثقی برای پیش‌بینی آمار تصادفات در سال 1402/1403 نیز ارائه می‌شود.

آمار تصادفات درون‌شهری

تحلیل‌های مختلف اس‌دیتا نشان داده‌اند که این تصادفات بیشتر در نقاط خاصی از شهرها رخ می‌دهند که شناسایی این نقاط می‌تواند در پیشگیری از تصادفات موثر باشد.

از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳، با توجه به تغییرات جمعیتی و افزایش تعداد خودروها، شاهد تغییراتی در الگوهای تصادفات درون شهری بوده‌ایم. برای مثال در زنجان، تحلیل‌های فضایی نشان داده‌اند که بزرگراه‌ها و تقاطع‌های اصلی بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند. این تحقیقات با استفاده از روش‌های مختلف آماری به بررسی توزیع زمانی-مکانی تصادفات پرداخته‌اند و مکان‌های پرخطر را شناسایی کرده‌اند.

ما معتقدیم که این داده‌ها و آمارها می‌توانند تحولات مفیدی را برای کاهش آمار تصادفات درون‌شهری ایجاد کنند. با مشاهده داشبورد آمار تصادفات درون شهری ایران در دهه‌ی اخیر کاربران می‌توانند اطلاعات مهمی از وضعیت تصادفات در کشور به دست آورند.

تصادفات جاده‌ای ایران در یک دهه اخیر

در دهه اخیر، تصادفات جاده‌ای در ایران به‌عنوان یکی از دلایل عمده مرگ و میر به شمار می‌آیند، و آمارها نشان‌دهنده نرخ بالای تصادفات و تلفات مرتبط با آن هستند. با مشاهده داشبورد تصادفات بیرون شهری در دهه اخیر ، امکان تخمین تصادفات در سال 1402/1403 تا حد زیادی امکان‌پذیر شده است. تمامی آمار تصادفات بیرون شهری در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ بر اساس اطلاعات و داده‌های موثق جمع‌آوری شده است.

داشبورد آمار تصادفات ایران در دهه اخیر برای کاربران زیادی حائز اهمیت است:

آمار تصادفات جاده‌ای در ایران در دهه اخیر برای افراد و مشاغل مختلفی حایز اهمیت است، زیرا این آمار می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر جوامع، سیاست‌گذاری‌ها و اقتصاد داشته باشد.

مقامات دولتی و سیاست‌گذاران: این افراد می‌توانند از آمار تصادفات برای بررسی اثربخشی قوانین فعلی راهنمایی و رانندگی و لزوم اصلاحات در سیاست‌های ایمنی راه‌ها استفاده کنند.

شرکت‌های بیمه: شرکت‌های بیمه با تحلیل آمار تصادفات می‌توانند ریسک‌های مرتبط با بیمه نامه‌های خودرو را بهتر محاسبه کنند و برنامه‌های بیمه‌ای مناسب‌تری را طراحی نمایند.

فعالان حوزه بهداشت و درمان: آمار دقیق تصادفات به پزشکان، بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی کمک می‌کند تا آمادگی لازم برای مواجهه با حوادث و مصدومین ناشی از تصادفات را داشته باشند.

پژوهشگران و دانشگاهیان: این گروه می‌توانند از آمار تصادفات برای تحقیقات علمی و ارزیابی عوامل مؤثر بر تصادفات استفاده کنند. ​​​​​​

کارشناسان ایمنی راه‌ها و طراحان شهری: آن‌ها می‌توانند داده‌های تصادفات را برای بهبود طراحی جاده‌ها و کاهش نقاط حادثه‌خیز به کار ببرند.

پیش‌بینی تصادفات ایران در سال 1403

پیش‌بینی دقیق تصادفات جاده‌ای در ایران برای سال ۱۴۰۳ تا حدودی می‌تواند چالش‌برانگیز است اما بررسی روند تصادفات در سال‌های گذشته می‌تواند الگوها و داده‌های مهمی را تخمین بزند. پیش‌بینی آمار تصادفات در ایران برای سال ۱۴۰۳  نیازمند تحلیل‌های دقیق و داده‌های به‌روز است که تیم اس‌دیتا با تخصص بالای خود در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها این آمار را در اختیار افراد قرار می‌دهد. آمار بالای تصادفات در دوسال اخیر و روند رو به افزایش آن می‌تواند نشانگر این مسئله باشد که در سال 1403 آمار بالاتری نسبت با همه‌ی سال‌ها خواهیم داشت.

امروزه با تغییر روزانه‌ی داده‌ها و اطلاعات، یافتن داشبوردهای آماری دقیق اهمیت بالایی دارد. اس‌دیتا با در اختیار داشتن اطلاعات و داده‌های متنوع، کامل‌ترین داشبوردها آماری را در اختیار افراد قرار می‌دهد. برای استفاده از داشبوردهای سفارشی و تحلیل اطلاعات، می‌توانید مشاوره‌های لازم را از اس‌دیتا دریافت کنید.

 

 




برچسب‌ها:

آمار مرکز آمار ایران ایران خودرو شهرهای ایران ایران