محاسبه سایز بازار یکی از مهمترین مواردی است که قبل از تولید و عرضه یک محصول یا خدمت به بازار باید انجام دهید. حتی قبل از راه اندازی هر نوع کسب و کاری، محاسبه اندازه بازار از هر جهت میتواند اثر بخش باشد. به همین دلیل است که متخصصان در این حوزه با استفاده از راههای مختلفی به بررسی و محاسبه اندازه بازار میپردازند تا بتوانند سازمانها و شرکتهای مختلف را در این زمینه یاری کنند. امروزه انجام محاسبات سایز بازار به وسیله داشبوردها و اپلیکیشنهایی انجام میشود که میتواند با دقت بسیار بالایی اندازه بازار را محاسبه نماید. از این رو وب سایت اس دیتا قصد دارد تا در این مطلب به بررسی داشبورد محاسبه سایز بازار بپردازد و درباره این موضوع اطلاعت بسیار مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
اگر بخواهید درک صحیحی از اندازه یا سایز بازار داشته باشید، در ابتدا باید تصور نمایید که یک کسب و کار خاص دارید و به تولید محصولات یا ارائه خدمات متنوع مشغول هستید. برای آن که بتوانید محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید لازم است تا آنها را به بازار عرضه کنید. برای آن که بدانید آیا از فروش محصولات خود سود مناسبی کسب خواهید یا خیر و یا حتی برای آن که بررسی کنید چه کسانی محصول شما را خریداری میکنند به بررسی و محاسبه اندازه بازار نیاز دارید. در واقع اندازه بازار تعداد کلی خریداران و یا مشتریان یک محصول یا یک خدمت در یک بازار معین و همچنین میزان درآمدی که بر اثر فروش محصولات به دست میآید، میباشد.
بررسی و تحلیل اندازه بازار ممکن است کمی سخت و زمانبر باشد و از طرف دیگر محاسبه دقیق آن سختتر از تحلیل بازار خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصان و کارشناسان در این زمینه همیشه به دنبال راهکارهایی دقیق و مناسب برای محاسبه سایز بازار با دقت بسیار بالا هستند. البته روشهای بسیار متعددی وجود دارد که میتواند سایز بازار را محاسبه کرده و در اختیار مدیران سازمان و مجموعهها قرار دهد. اما باید بدانید که روشهای دقیق همیشه برای ما مفیدتر و بهتر خواهد بود. یکی از دقیقترین راهکارها برای محاسبه سایز بازار استفاده از داشبورد محاسبه سایز بازار و اپلیکیشنهای مربوط به آن میباشد که توسط متخصصان طراحی شده است. استفاده از داشبوردها میتواند بسیار مفید باشد و در رشد و پیشرفت یک سازمان، نقش بسیار مهمی را ایفا نماید.
برای محاسبه اندازه بازار روشهای متعددی وجود دارد که اندازهگیری آنها باید با دقت فراوان انجام شود. همانگونه که اشاره کردهایم یکی از با دقتترین روشها برای اندازهگیری این موضوع، استفاده از داشبورد سایز بازار است که میتواند اندازه بازار را به راحتی برآورد کند. قابل ذکر است که دو روش کلی برای محاسبه سایز بازار وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:
محاسبه سایز بازار بر اساس تعداد کل خریداران یا فروشندگان در بازار
محاسبه اندازه بازار با استفاده از ارزش کل معاملات در یک بازار خاص
برای آنکه بتوانیم مشتریان بالقوه خود را شناسایی نماییم، باید بخشهای مختلف بازار را شناخته و تعداد افرادی را که در آن بخش قرار دارند را بدانیم و سپس آنها را با یکدیگر جمع نماییم.
اطلاعاتی که از طریق مشتریان بالقوه به دست میآورید میتواند شما را به این نتیجه برساند که آیا تجارت شما عملی است یا خیر؟! آیا میتوانید از طریق این تجارت سود مناسبی را کسب را کنید یا خیر؟!
به همین دلیل است که محاسبه مشتریان بالقوه میتواند از هر نظر مفید و مناسب باشد، اما در برخی از مواقع نیز ممکن است شما به بررسی و تحلیل و همچنین درک بیشتری از ارزش معاملات، نیاز داشته باشید. تا بدین ترتیب بتوانید معین کنید که آیا ارزش و سود کافی در ایده تجارت شما وجود دارد یا خیر. در واقع این امکان نیز وجود دارد که شما برای تحلیل و بررسی امکان سنجی ایده خود، باید کل درآمد بالقوه خود را محاسبه نمایید. این موضوع بیشتر در رابطه با صنایعی میباشد که هزینه عملیات (ساخت و تولید و حتی عرضه محصول یا یک خدمت) برای آنها بسیار است. قابل ذکر است که به منظور ارزیابی ارزش بازار باید اطلاعات ذکر شده در زیر را بدانید:
تعداد کلی مشتریان مربوط به بازار مورد نظر
میانگین قیمتی که برای هر مشتری پرداخت شده است
تعداد متوسط خرید برای هر مشتری
به صورت کلی محاسبه اندازه بازار و انتخاب یک روش یا داشبورد مناسب برای این امر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. به دلیل آنکه با استفاده از محاسبه دقیق سایز بازار و تعیین اطلاعات لازم، میتوانید یک سرمایه گذار مناسب برای ایده تجاری خود بیابید و در واقع برای جذب سرمایه گذار باید اطلاعات لازم را در طرح خود جای دهید. در واقع بیشتر سرمایهگذاران زمانی که میخواهند از طرحهای مختلف کسب و کار استقبال نمایند، باید از تعداد مشتریان بالقوه و هم از ارزش کلی آن مشتریان نیز مطلع باشند.
یکی از برنامهها و داشبوردهای بسیار کاربردی که توسط متخصصان داده اس دیتا، طراحی و ساخته شده است داشبورد برآورد سایز بازار است که به صورت رایگان در اختیار مشتریان و مدیران سازمانها قرار داده میشود. همانگونه که اشاره داشتهایم، محاسبه سایز بازار برای برنامههای بازاریابی هر کسب و کار ضروری و لازم است. در این داشبورد شما میتوانید میزان مصرف و جمعیت بالقوه محصول خود را براساس اطلاعات جمعیت و خانوار در کشور ایران شناسایی نمایید.
داشبورد برآورد اندازه بازار، جمعیت را به تفکیک سن و منطقه اعلام میدارد و هرم سنی را به نمایش میگذارد و پس از آن اندازه بازار را با دقت بسیار بالا نمایش میدهد. استفاده از این داشبورد بسیار آسان است و در بحث محاسبات و دسته بندی آنها سرعت بسیار بالایی دارد. در واقع محاسبه سایز بازار بدون استفاده از داشبوردها و برنامههای مرتبط ممکن است کمی زمان بر باشد اما با استفاده از داشبورد محاسبه اندازه بازار، شما میتوانید با سرعت بالا به اطلاعات لازم دست یابید.
از جمله مزایای داشبورد محاسبه سایز بازار طراحی شده توسط تیم اس دیتا میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
این داشبورد در محاسبه سایز بازار دقت بسیار بالایی دارد
استفاده از داشبورد برآورد اندازه بازار ساده و آسان است
محاسبات سایز بازار با این داشبورد بسیار سریع انجام میشود.
این داشبورد به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است.
مناسب برای سازمانها و مجموعههای مختلف
محاسبات سایز بازار بر اساس دهک درآمدی، جمعیت، سن و سال و ...
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید و درباره داشبورد محاسبه سایز بازار با کارشناسان و متخصصان مشورت نمایید.