امروزه تمامی فعالیتهای مردم در زمره دادهها، آمار و ارقام قرار گرفته است. اکثر اطلاعات آماری و دادهها توسط وبسایتها استخراج میشوند. برخی از وبسایتها به قدری اطلاعات در خودجای دادهاند که تحلیل صحت و سقم آن خود موضوعی جداگانه است. کلان دادهها همین دادههای فراوانی هستند که اخیراً کاربرد پیدا کرده است. کلان داده را میتوان با بیگدیتا هم شناخت. برای تعریف ساده از کلان دادهها میتوان گفت دادههای زیاد و امور که در جهت بررسی آن است در این شاخه قرار داده می شوند. حال این اطلاعات در هر جایی برای هدف خاصی تعریف و تحلیل میشود.
دلیل استفاده از کلان دادهها به پیشرفت علم و تکنولوژی برمیگردد. با در دست داشتن سیستمهای پیشرفته و دستگاههای ذخیره سازی بروز میتوان دادههای بیشتری را ذخیره کرد. این همان مشکل و کمبودی است که در گذشته احساس میشد.
دادههای مربوط به بیگدیتا ها اطلاعات ساده و پیش پا افتادهای نیستند. این اطلاعات از لحاظ اعتبار، حجم و موارد بسیاری قابل اطمینان هستند. همین اعتبار و اطمینان به اطلاعات و دادهها موجب می شود در بخشهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی پزشکی استفاده شوند.
بسیاری از شرکتها از دادههای مربوط به شبکههای اجتماعی و وبسایتهای خود در جهت رسیدن به هدف و نیازی که از آن اطلاعات دارند استفاده میکنند. حال این سوال پیش میآید که کلان دادهها چه ویژگی پراهمیتی دارند؟ برای پاسخ به این سوال چند ویژگی از استفاده کلاندادهها را به اختصار بیان میکنیم:
بررسی نیاز مشتری
سادهترین و معروفترین تعریف این موضوع به پیشنهاد محصول دیجی کالا برمیگردد. وقتی محصولی را انتخاب میکنید به طور خودکار محصولی را مشابه به مورد انتخاب شده شما پیشنهاد میدهد و در ورود بعدی شما به وبسایت یا نرمافزار محصول مربوط به جستجوی قبلی شما را نمایش میدهد. با دادههایی که از جستوجو و رفتار مشتری وجود دارد بررسی انجام میگیرد که در نهایت آنچه مشتری میخواهد را تأمین و ارائه میکنند.
بهینه کردن وقت
با بهرهگیری از سیستمهای هوش مصنوعی امور مربوط به جمع آوری و بررسی دادهها به سیستمها سپرده میشود که در نهایت با تحلیل آن به نتیجههای بزرگ و موثر میرسند.
افزایش بازاریابی
طبیعی است که با بررسی اطلاعات در حجم وسیع میتوان تصمیمهای بزرگی هم گرفت که تصمیمات در مسیر سوددهی بیشتر و موفقیت خواهد بود. بهتر است اسم این بخش را نتیجه رفتار مشتری گذاشت.
با توجه به موارد گفته شده بیگدیتاها به ابزارهای پیشرفته تکنولوژی و افراد ماهر و متخصص نیاز دارند. بدیهی است که این مورد کمتر در شرکتهای کوچک دیده خواهد شد. بیگدیتاها بیشترین کاربرد خود را در شرکتهای عظیم و برندی به نمایش میگذارند.