سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 10 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/02
625


استراتژی قیمت گذاری

دسترسی سریع



استراتژی قیمت گذاری چیست؟

قیمت یک محصول یکی از تاثیرگذارترین عوامل برای فروش محول مورد نظر می‌باشد. در واقع برای همه افراد یک جامعه در ابتدا قیمت و پس از آن کیفیت محصول مهم است. بارها اتفاق افتاده است که به یک فروشگاه مراجعه کرده و به قیمت محصولات و کیفیت آن‌ها توجه کنید و بر اساس این دو معیار خرید را انجام دهید!

بنابراین سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که خدمات و محصولات متنوعی را به بازار ارائه می‌دهند، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. لازم بذکر است که برای قیمت گذاری محصولات یک استراتژی بسیار خاصی وجود دارد که در این مقاله از وب سایت اس دیتا، به بررسی آن پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با اس دیتا همراه باشید.

 

تعریف جامع و کلی از قیمت:‌

اگر بخواهیم برای واژه قیمت یک معنی و مفهوم کلی را ارائه دهیم، باید بیان کنیم که قیمت یک معیار است که میزان درک مشتری یا فروشنده را از ارزش محصول نشان می‌دهد. در واقع این قیمت است که بر خرید یک محصول اثر می‌گذارد و به عبارتی منجر به خرید می‌شود. به طور قطع قیمت یک محصول می‌تواند بر حاشیه سود شما نیز اثر بسیاری داشته باشد، بنابراین لازم است تا این مورد به درستی و با دقت کامل انتخاب شود.

قیمت در علم اقتصاد تعاریف خاص خود را دارد. در واقع بسیاری از اقتصاد دانان موثرترین عامل بر قیمت گذاری را میزان تقاضا آن محصول یا خدمت می‌دانند، اما باید اشاره شود که علاوه بر میزان تقاضا یک محصول یا یک خدمت عوامل دیگری نیز بر قیمت گذاری اثر دارند که در زیر به آن ها اشاره می‌کنیم:

بسیار مهم است که شما بر اساس نوع محصول و کیفیت آن قیمت گذاری مناسبی داشته باشید. داشتن قیمت معقول و مناسب می‌تواند در شرایطی خاص فروش محصولات ما را به اوج برساند البته این موضوع به عوامل مختلف دیگری نیز بستگی دارد.

استراتژی قیمت گذاری:

 

همان گونه که در فوق اشاره کرده‌ایم، قیمت گذاری با توجه به عوامل متعددی انجام می‌شود و فقط یک عامل بر روی قیمت گذاری تاثیر ندارد. در واقع می‌توان اذعان داشت که  قیمت‌گذاری بخش مهمی از برنامه‌های مربوط به کسب و کار است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. به دلیل آنکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در سود و زیان سازمان می‌باشد.

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که اگر قیمت گذاری به درستی انجام نشود، چه تبعاتی خواهد داشت؟!

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که در صورت هرگونه خطا در قیمت گذاری محصولات، می‌تواند سازمان شما را با فاجعه‌ای عظیم مواجه کند و آن را براحتی به سمت زیان و در نهایت نابودی بکشاند. زمانی که سازمان شما به کام نابودی برود، بطور قطع اعتبار آن هم زیر سوال خواهد رفت!

 

زمانی که صحبت از قیمت‌ گذاری درست و مناسب می‌شود، به این معنا است که قیمت محصولات یا خدمات را بگونه‌ای تعیین کنید که با شرایط بازار سازگار باشد و مجموعه یا سازمان شما را به درآمد مناسب برساند! به همین دلیل داشتن استراتژی قیمت گذاری مناسب و هدفمند یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌ها برای هر سازمان به شمار می‌آید.

 

نکته بسیار مهم:

در زمینه قیمت گذاری، بررسی قیمت‌ محصولات مشابه و جایگزینی که توسط رقبا شما ارائه می‌شود، بسیار مهم خواهد بود. به دلیل آنکه با بررسی و تحلیل قیمت رقبا می‌توان استراتژی بهتری برای قیمت گذاری محصولات در نظر گرفت.

انواع استراتژی‌های قیمت گذاری:‌

 

قبل از آنکه به بررسی استراتژی های تعیین قیمت بپردازیم، باید اشاره کنیم که قبل از تعیین قیمت محصول بهتر است که اهداف خود را از فروش آن تعیین کنید. یک سری اهداف از فروش هر محصول در بین تمامی رقبا مشترک است! این هدف مشترک همان افزایش سود و درآمد برای سازمان یا مجموعه می‌باشد. در واقع شما عزیزان با توجه به اهداف خود باید استراتژی‌ قیمت تعیین قیمت را انتخاب کنید.

شایان بذکر می‌باشد که رویکرد‌های مختلفی در استراتژی قیمت گذاری وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در زیر به بررسی ویژگی‎‌های هرکدام از انواع استراتژی‌های قیمت گذاری پرداخته‌ایم:

چرا قیمت گذاری محصولات مهم است؟

 

قابل ذکر است که اهمیت بخش قیمت گذاری محصولات، به دلیل بازاریابی محصولات است!

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که ارتباط میان قیمت گذاری و استراتژی های آن با بازاریابی چیست؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که چهار بخش مهم در بازاریابی وجود دارد که به صورت زیر می‌باشد:

در میان این چهار بخش مختلف، قیمت یا price در میزان درآمد زایی تاثیر بسزایی دارد. البته این موضوع بدان معنا نیست که بخش‌های دیگر در درآمد زایی بی تاثیر هستند! بالعکس، موارد دیگر نیز در سود و درآمد تاثیر دارند اما قیمت تاثیر بیشتری خواهد داشت. باید اشاره شود که میزان اهمیت قیمت ‌گذاری در ان است که اگر محصول شما در مقایسه با محصول مشابه قرار بگیرد، به طور قطع مصرف کنندگان در ابتدا قیمت را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و در این میان اگر محصول شما را انتخاب نکنند، آنگاه برتری خود را از دست خواهید داد.  

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.




مقالات مرتبط


تحقیقات بازار شیر طعم دار تحقیقات بازار خامه تحقیقات بازار کره تحقیقات بازار لبنیات تحقیقات بازار پنیر تحقیقات بازار شیرکاکائو آمار فروش صنایع دستی در ایران و جهان آمار فروش لوازم اداری در ایران و جهان آمار فروش عطر و ادکلن در ایران و جهان آمار فروش نوشت‌افزار در ایران و جهان آمار فروش لوازم برقی در ایران و جهان آمار فروش قطعات یدکی در ایران و جهان آمار فروش ماشین‌آلات در ایران و جهان آمار فروش تجهیزات صنعتی در ایران و جهان آمار فروش ابزارآلات در ایران و جهان آمار فروش لوازم آشپزخانه در ایران و جهان آمار فروش فرش در ایران و جهان آمار فروش مبلمان در ایران و جهان آمار فروش انگشتر در ایران و جهان آمار فروش گردنبند در ایران و جهان آمار فروش دستبند در ایران و جهان آمار فروش زیورآلات در ایران و جهان آمار فروش عینک در ایران و جهان آمار فروش کیف در ایران و جهان آمار فروش کفش در ایران و جهان آمار فروش مد و فشن در ایران و جهان آمار فروش ساعت در ایران و جهان آمار فروش سنگ‌های قیمتی در ایران و جهان آمار فروش الماس در ایران و جهان آمار فروش نقره در ایران و جهان آمار فروش طلا و جواهر در ایران و جهان آمار فروش بورس در ایران و جهان آمار فروش ارز دیجیتال در ایران و جهان آمار فروش اینترنت اشیا در ایران و جهان آمار فروش هوشمند در ایران و جهان آمار فروش واقعیت مجازی در ایران و جهان آمار فروش گیمینگ در ایران و جهان آمار فروش دوربین در ایران و جهان آمار فروش گل و گیاه در ایران و جهان آمار فروش حیوانات خانگی در ایران و جهان آمار فروش اسباب‌بازی در ایران و جهان آمار فروش نساجی در ایران و جهان آمار فروش وسایل پزشکی در ایران و جهان آمار فروش وسایل الکترونیکی در ایران و جهان آمار فروش مسالح ساختمانی در ایران و جهان آمار فروش کتاب در ایران و جهان آمار فروش مواد غذایی در ایران و جهان آمار فروش لوازم آرایشی در ایران و جهان آمار فروش لباس در ایران و جهان آمار فروش لوازم خانگی در ایران و جهان آمار فروش موبایل در ایران و جهان کاربرد تحلیل خوشه‌ بندی در پیش‌بینی داده‌ های پیچیده مدل‌ های احتمال‌محور در پیش‌بینی داده‌ های رفتاری آمار و داده‌ های حجیم: راهکار هایی برای بهینه‌ سازی یادگیری ماشین مدل‌ های بیزی و کاربرد آنها در یادگیری ماشین استفاده از تحلیل همبستگی برای بهبود یادگیری نظارت‌نشده تحلیل واریانس و کاربرد آن در تنظیم مدل‌ های یادگیری عمیق تحلیل ماتریس همبستگی برای مدل‌ های یادگیری عمیق آمار و کاهش ابعاد: راهی برای ساده‌ سازی الگوریتم‌ های هوش مصنوعی استفاده از توزیع نرمال در طراحی شبکه‌ های عصبی آیا کافه‌ داری هنوز یک شغل پردرآمد است؟ آمار های تازه از این صنعت آمار جذاب از رفتار مشتریان کافه‌ها؛ چه چیزهایی سفارش می‌دهند؟ کدام استان‌ها در صنعت کافه‌داری پیشرو هستند؟ بررسی آمار منطقه‌ای آمار مشتریان وفادار کافه‌ها؛ آیا این بازار پتانسیل بیشتری دارد؟ صنعت کافه‌داری در ایران در 1403؛ آمارهایی که همه را شگفت‌زده می‌کند! چرا تعداد کافه‌ها در تهران به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافته است؟ آمار کافه‌داری در شهرستان‌ها؛ کدام مناطق بیشترین رشد را دارند؟ چند کافه در ایران تعطیل شده‌اند؟ آمار واقعی از این صنعت پرچالش محبوب‌ترین منوهای کافه‌های ایران؛ آمار رسمی از رفتار مشتریان چه عواملی تعداد کافه‌ها را در ایران افزایش داده‌اند؟ نگاهی به آمار و دلایل آمار افتتاح کافه‌ها در سال گذشته؛ آیا شاهد رونق بیشتری خواهیم بود؟ چند درصد مشتریان کافه‌ها به‌طور منظم بازمی‌گردند؟ آمار جالبی که باید بدانید آمار مصرف قهوه در کافه‌های ایران؛ نوشیدنی محبوب کدام است؟ رشد بی‌سابقه کافه‌ها در ایران؛ آمار رسمی منتشر شد! چه تعداد کافه در ایران فعالیت دارند؟ داده‌های جدید را بخوانید! آمار واقعی تعداد کافه‌های تهران؛ چرا این شهر محبوب کافه‌داران است؟ صنعت کافه‌داری در ایران؛ آیا این بازار همچنان سودآور است؟ کدام شهر ایران بیشترین کافه‌ها را دارد؟ بررسی آمار جذاب آمار شگفت‌انگیز کافه‌های ایران در ۱۴۰۲؛ آیا رشد ادامه دارد؟ ۵ آمار کلیدی که نشان می‌دهد چرا اصفهان مقصد اول گردشگران است! اقتصاد اصفهان در اعداد؛ تحلیل داده‌هایی که شما را شگفت‌زده می‌کند! شگفت‌انگیزترین آمارها درباره جمعیت و رشد شهری اصفهان آیا می‌دانید چند درصد گردشگران خارجی اصفهان را انتخاب می‌کنند؟ ۱۰ آمار حیرت‌انگیز درباره اصفهان که هر ایرانی باید بداند! رازهای ناگفته آمار توسعه اقتصادی اصفهان در سال‌های اخیر ۵ اشتباه رایج در تحلیل آمار و دیتا که ممکن است هزینه‌ساز شود راز موفقیت استارتاپ‌ها: مدیریت هوشمند آمار و دیتا قیمت‌گذاری خدمات نرم افزار برنامه ریزی و مدیریت کارهای روزانه دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی ضعف‌های موجود در تعیین قیمت‌گذاری آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ افزایش کارآفرینی در ایران کدام برندهای ایرانی شناخته شده هستند؟ پر سودترین کالاهای صادراتی ایران نرخ بیکاری جوانان تحصیل کرده شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح جمعیت با سواد نوسانات در قیمت مسکن نرخ بیکاری واردات موز از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ به عراق افزایش تولد نوزادان پسر نسبت به دختر اقتصاد ایران در سال 1400 تأثیر تورم بر قیمت مسکن رشد اقتصادی در سال ۱‍۴۰۰ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – زیرساخت تغییرات نرخ تورم از سال 1399 تا 1400 شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – شهر هوشمند تغییرات نرخ طلا نسبت به سال 99 مصرف سالانه خرما در عراق سهم واردات کفش به لبنان به طور کلی در سال ۲۰۱۸ مصرف سرانه خرما در عراق حجم واردات برنج به عراق:

داشبورد‌های مرتبط