موتورهای جستجو و SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو)

در این بخش آمار، اطلاعات و داده‌های بازار مربوط به موتورهای جستجوی آنلاین ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل بخش‌ها و صنایعی مانند استفاده از موتور جستجو، دسترسی بازار، حجم جستجو و همچنین آمار جمعیتی و موارد کاربرد آن می‌باشد.

جستجوی آنلاین یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های اینترنتی در سراسر جهان به شمار می­‌رود. کاربران اینترنت با استفاده از موتورهای جستجو و یا پورتال‌های جستجوی جهانی مانند گوگل، یاهو و سایر انواع محلی مانند یاندکس (Yandex) روسیه، بایدو(Baidu)  چین، و یا ناور  (Naver)کره جنوبی به جستجوی اطلاعات در وب جهان­‌گستر می­‌پردازند. نتایج جستجو کاربران معمولاً بر روی صفحات نتایج موتور جستجو ارائه می­‌شوند به‌صورتی که موارد با توجه به ارتباط آن­ها به موضوع رتبه­‌بندی شده و همچنین سایر عوامل نیز توسط الگوریتم جستجوی موتورهای جستجو تعیین می‌شوند.

موتور جستجو گوگل، رهبر بازار جستجوی جهانی دارای سهم بازار جهانی ثابت در حدود ۹۰ درصد است. در ایالات­‌متحده آمریکا، گوگل همچنان ازلحاظ بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد و جستجوهای اصلی در رتبه اول قرار دارد. طبق آمار و ارقام جستجوی آنلاین در سال­های اخیر، جستجوی آنلاین در کشورهای اروپایی کاربردهای بسیار فراوانی داشته است. به‌عنوان‌مثال، جستجوی وب اغلب در طول انجام برنامه‌ریزی برای مسافرت­‌ها به‌صورت آنلاین و یا به‌منظور تحقیق در مورد محصولات استفاده می‌شود و درواقع عامل حیاتی در رشد تجارت و خرید ابزار هوشمند بوده است. آمار فعلی نشان می‌دهد که خریداران از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای استفاده از جستجوی آنلاین قبل و در حین خرید استفاده می‌کنند، چراکه با استفاده از روش جستجو از طریق ابزار همراه به‌راحتی از مواردی ازجمله ساعات شروع کار فروشگاه­‌ها، مقایسه قیمت‌گذاری کالاها و اطلاعات دقیق محصول مطلع می­‌شوند. بنابراین امروزه جستجوی همراه در دستگاه‌های هوشمند تبدیل به بخش ثابت فروش غیرمجازی در فروشگاه­‌های واقعی شده‌است.