رسانه‌های اجتماعی و محتوای تولیدی کاربران

در این بخش آمار، اطلاعات و داده‌های بازار مربوط به رسانه‌های اجتماعی مورداستفاده و همچنین محتوای تولیدشده توسط کاربران ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل بخش‌ها و صنایعی مانند وب­سایت­‌های شبکه‌های اجتماعی، تولید و پالایش محتوا توسط کاربران، اپلیکیشن‌های رسانه­‌های اجتماعی و همچنین آمار جمعیتی و موارد کاربرد آن می‌باشد.

در حال حاضر، بیش از ۱.۶ میلیارد کاربر شبکه­‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارند و از میان بیشتر از ۶۴ درصد از کل کاربران اینترنت به خدمات وب­سایت‌های رسانه­‌های اجتماعی به‌صورت آنلاین دسترسی دارند. با توجه به آمار، استفاده از شبکه­‌های اجتماعی یکی از رایج‌ترین روش‌های گذراندن اوقات فراغت برای آن دسته از کاربران اینترنت به شمار می­‌رود که با این روش به‌راحتی با دوستان و خانواده‌های خود تماس برقرار می­‌کنند و نیز به‌موقع از اخبار جدید و سایر مطالب مطلع می­‌شوند.

در میانه سال ۲۰۱۳، فیس‌بوک بیش از نیمی از کل بازدید‌های وب­سایت‌های رسانه­‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد که این رتبه فیس‌بوک را در جایگاه محبوب‌ترین شبکه اجتماعی قرار داد و پس‌ازآن یوتیوب، وب­سایت ویدیو متعلق به گوگل و همچنین توییتر در جایگاه دوم قرار گرفتند. فیس‌بوک با بیش از ۱.۱ میلیارد کاربر فعال در ماه، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در سراسر جهان محسوب می­‌شود.

بااین‌وجود اینکه فیس‌بوک رهبر مطلق بازار ازنظر تعداد کاربران فعال ماهانه می­‌باشد، درعین‌حال دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز در کنار آن رونق گرفته‌اند. برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، شبکه ارتباطی ویژه­ای را برای متخصصان مشاغل حرفه‌ای فراهم می­‌کند درحالی‌که برخی دیگر از شبکه­‌های اجتماعی چینی مانند کیوزون (Qzone) برای وبلاگ نویسان و یا رنرن (Renren) مخصوص دانشجویان هستند و درواقع گروه­‌های بسیار بزرگی از کاربران محلی را  مخاطب قرار می­‌دهند.

گزینه­‌های فراوانی از انواع شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که عملکرد آن­ها به‌شدت بر محتوای تولیدی کاربران وابسته است. شبکه­‌های اجتماعی تامبلر برای به اشتراک‌گذاری تصاویر با حجم بالا، اینستاگرام و پینترست در اصل جایگاهی برای فعالیت کاربران تولیدکننده محتوا و پالایش کننده محتوا به‌صورت دیجیتالی می­‌باشند.

گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها سبب افزایش کاربری شبکه‌های اجتماعی شده‌است. با توجه به داده‌های بازار کنونی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تجارت اجتماعی، دو صنعت رو به ترقی و دارای پتانسیل درآمد بالا می­‌باشند.