جرایم سایبری

در این بخش آمار، اطلاعات و داده‌های بازار مربوط به جرائم رایانه­ای ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل بخش‌هایی مانند کلاه‌برداری، هک و دست‌کاری، تهدیدات سایبری و آزار رسانی رایانه­ای و مزاحمت­‌های الکترونیک، جنگ‌های سایبری و همچنین آمار جمعیتی می­‌باشد.

جرائم سایبری یا رایانه‌ای به دو دسته تقسیم می­شوند: گروه اول شامل جرائمی است که به‌طور مستقیم تخریب کامپیوترها را مورد هدف قرار می­‌دهد مانند ویروس‌ها، حملات و بدافزارها. تمرکز گروه دوم بیشتر بر روی جرائم اینترنتی و آنلاین است که در این‌گونه جرائم از شبکه‌های رایانه‌ای یا دستگاه‌های کامپیوتری به‌عنوان ابزاری برای کلاه‌برداری و سرقت هویت به‌وسیله مهندسی اجتماعی و همچنین زورگویی، کمین، تهدید و جنگ‌ سایبری استفاده می‌شود.

در حال حاضر، برخی شرکت‌ها در آمریکا خسارت سالانه بیش از ۵۲۵ میلیون دلار ناشی از جرائم سایبری را متحمل می­‌شوند که اکثر این خسارت­‌ها درواقع از عواملی مانند کد مخرب و حمله عدم پذیرش سرویس منتج می­‌شوند.

علاوه بر این جرائم، نقض داده‌ها و پیامدهای آن‌ نیز تأثیرات عمیقی بر مصرف­‌کنندگانی داشته است که از طریق دزدی اطلاعات شخصی و جزئیات کارت­‌های اعتباری آن­ها صورت گرفته است. بزرگ‌ترین نقض اطلاعات آنلاین فعلی بیش از ۱۳۰ میلیون حساب کاربری را درخطر قرارداده­است. حملات فیشینگ به‌احتمال بیشتر برند‌های آنلاینی مورد هدف­ قرار می­‌دهند که شانس بالاتری برای هدف­‌گذاری دارند. برخی از این برندهای آنلاین عبارت‌اند از ارائه‌دهنده خدمات پرداخت آنلاین پی­پال و خانه حراج آنلاین ای­بای، و همچنین ارائه­‌دهندگان خدمات آنلاین متعدد که به ارائه شناسه هویت شخصی و نیز اطلاعات پرداخت نیاز دارند.

با گسترش دسترسی فراگیر به اینترنت، افزایش کاربردهای ابزار اینترنتی و استقبال تمامی گروه‌های سنی از شبکه­‌های اجتماعی، ارتکاب جرائمی از قبیل زورگویی سایبری و کمین سایبری، بیشتر از گذشته به‌خصوص در میان نوجوانان رایج شده‌است. زورگویی سایبری عبارت است از آسیب‌رسانی یا آزاررسانی به دیگران به‌طور عمدی، مکرر و خصمانه، مانند سو استفاده از ملاقات­‌های مجازی.