Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

بررسی فضای دیجیتال مارکتینگ ایران در سال ۲۰۱۷

بررسی فضای دیجیتال مارکتینگ ایران در سال ۲۰۱۷

sdata.ir

با وجود محدودیت‌های مرز ایران، بیشتر شهروندان ایرانی به طور کامل از اتفاقات روز دنیا باخبر هستند.

شاهد این امر نیز آماری است که درجه نفوذ اینترنت در ایران در سال ۲۰۱۶ به میزان ۵۳% نشان می‌دهد.

در میان همه کاربران اینترنتی، کاربران جوان، ۶۰% از این تعداد را در بر می‌گیرند.

بر اساس گفته‌های جناب آقای آذری جهرمی، وزیر جدید ارتباطات:

هم اکنون ۴۱ میلیون نفر در ایران از اینترنت ۳G و ۴G استفاده می‌کنند.

در کسب و کارهای آنلاین نیز آمارها بسیار جالب توجه هستند.

به وجودآمدن وبسایت‌های جدید در زمینه تجارت الکترونیک و گسترش وبسایت‌های قبلی، نشانه‌ای از این روند رو به رشد در ایران است که توسط سرمایه گذاران خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وبسایت دیجیکالا در رنکینگ الکسا در میان سایت‌های ایرانی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که وبسایت خارجی مشابه آن نیز در رنکینگ جهانی، رتبه ششم را داراست.
این واقعیت که ۶۰% از کاربران اینترنتی، در فضای آنلاین به دنبال محصولات و سرویس‌های مختلف هستند، اهمیت توجه به این آمار را بیش از پیش می‌کند.

این موضوع برای سرمایه گذاران خارجی مانند راکت اینترنت و MTN یک فاکتور انگیزشی محسوب می‌شود تا در کسب و کارهای آنلاین مانند بامیلو، زودفود و اسنپ سرمایه گذاری کنند.

از سویی دیگر، با توجه به اینکه زبان مادری در ایران یعنی زبان فارسی، گستردگی خاصی در سراسر دنیا ندارد، موجب می‌شود مارکت آنلاین در ایران کاملا منحصر به مرزهای خودش باشد.

براساس آخرین اطلاعاتی که در مورد اولویت‌های زبانی در بین کاربران اینترنتی وجود دارد، نزدیک به ۷۰% از ارتباطات و توزیع محتوایی در پلتفرم‌های آنلاین به زبان فارسی انجام می‌شود.

.

برای بازدهی بیشتر در این مارکت منحصر به فرد، شناختی عمیق و اصولی در رابطه با زبان مادری، فرهنگ و رفتار، از عوامل ضروری برای سرمایه گذاری‌های بزرگ است.

ایرانی‌ها امروزه نسبت به سال‌های پیش اعتماد بیشتری به خرید آنلاین دارند.

براساس آمار سازمان نماد الکترونیک که وظیفه ساماندهی کسب و کارهای آنلاین در ایران را بر عهده دارد، در حال حاضر بیش از ۲۹ هزار فروشگاه آنلاین مشغول به کار هستند که ارزش تجاری آن‌ها بیش از ۱۷٫۴ میلیارد دلار است.

علاوه بر این، پیش بینی می‌شود این رقم سالانه در حدود ۶۰% افزایش داشته باشد.

اینستاگرام ۱۶ تا ۲۰ میلیون کاربر در ایران دارد.

با توجه به محدودیت دسترسی به فیس بوک در ایران، اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی در این کشور محسوب می‌شود.

ابزارهای پیام رسان موبایل نیز بین ایرانی‌ها محبوب هستند که در این میان تلگرام بیشترین کاربرد را در میان کاربران ایرانی داراست.

در سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بودند.

براساس اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی، تعداد مشاهده (view) محتوایی که در بیش از ۶۰۰ هزار کانال فارسی به اشتراک گذاشته می‌شود نزدیک به ۲ میلیارد مشاهده در روز است.

با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که ایرانیان با آن مواجه هستند، کاربران ایرانی قادر به استفاده از بسیاری از سرویس‌های آنلاین جهانی نیستند، به همین دلیل جایگزین‌های بومی زیادی برای کاربران قابل دسترسی است.

برخی از این نمونه‌های بومی به موفقیت زیادی نیز دست پیدا کرده‌اند، به عنوان مثال:

کافه بازار (جایگزین بومی برای سرویس گوگل پلی)

که در بیش از ۳۲ میلیون تلفن هوشمند نصب شده‌است.

اسنپ (جایگزین بومی اوبر)

که بیش از ۳ میلیون بار توسط برنامه کافه بازار دانلود شده‌است و در تهران و چهار شهر بزرگ ایران فعال است.

آپارات (جایگزین بومی یوتیوب)

بیشترین آمار بازدید را در میان وبسایت‌های ایرانی داراست و روزانه به طور موسط ۱۰٫۵ میلیون بازدید از ویدیو‌های آن صورت می‌گیرد.

دیوار

معروف‌ترین برنامه تبلیغات دسته‌بندی شده موبایل در ایران است که در محدوده کشور افغانستان نیز گسترش یافته‌است.

دیوار تاکنون بیش از ۱۲ میلیون بار دانلود شده‌است.