Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

نحوه برخورد با مشتری جدید و یا مشتری مداری

نحوه برخورد با مشتری جدید و یا مشتری مداری

منظور از مشتری مداری ، مشتری بالقوه (Lead) نیست.

مشتری بالقوه می تواند آدرس ایمیل ، ارسال فرمی از طرف مشتری در مورد خواسته ها ، یا تاریخ تولدش باشد.

منظور از مشتری جدید ، فردی است که از مراحل اولیه بررسی گزینه ها و سنجش رقبا عبور کرده و قرار است به طور جدی با ما وارد مذاکره شده و به مشتری تبدیل شود.

مقدمه درباره مشتری مداری و اهمیت آن

sdata.ir

مشتری مداری و اهمیت آن، از دلایل عمده‌ی از دست دادن یک مشتری ، برخورد نادرستی است که با او می‌شود که جزو مشتری مداری و اهمیت آن است و همچنین باعت ضرورت مشتری مداری هم می شود.

نتیجه‌ی بی‌تفاوتی در برخورد با مشتری ، از دست دادن اوست.

مشتریان ، نحوه‌ی برخورد شما را به خاطر می‌سپارند و این روزها به کمک فیسبوک ، اینستاگرام و دیگر ابزار ارتباط جمعی ، تجربیات‌شان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

پس، داشتن یک فروشنده یا کارمند بی‌تفاوت کافی است تا نه تنها یک فرد ، بلکه جمعی از اطرافیان او ، برای همیشه ، تصویر بدی از خدمات یا محصولات شما ، در ذهن‌شان ثبت کنند.

انتظارات و ارزش‌های مشتریان نسبت به گذشته ، اهمیت بیشتری یافته است ، چون حیاتی‌ترین سرمایه‌ی یک کسب و کار ، مشتریان آن است.

از این رو ، نحوه‌ی برخورد درست با مشتری مهم است و این چیزی نیست که فقط محدود به رابطه‌ی فروشنده و کارفرما با مشتری شود ، بلکه همه‌ی ما باید نحوه‌ی برخورد درست با دیگران را بیاموزیم.

همین که تلفن را زمین می‌گذارید ، چشم از مانتیور کامپیوتر برمی‌دارید و چشم در چشم مشتری ، با دقت به حرف‌هایش گوش می‌دهید ، پیام مهمی را به او منتقل می‌کنید و علاوه بر احترامی که برای خود مشتری قائل می‌شوید ، ارزش خودتان و جایگاه محیط کاری‌تان را به او نشان می‌دهید که جزو ضرورت مشتری مداری هم به حساب میاد .

آموزش ارتباط مناسب با مشتری احتمالی جدید نکته مهم در مشتری مداری

اگر از روش مشتری مداری در رستوران برای رستورانی کار کار می کنید همیشه به دنبال کسب مشتریان بیشتر و عقد قراردادهای جدید هستید.

برای انجام این کار ، انواع و اقسام راه کارها و پیشنهادات وجود دارند؛

از استراتژی های مشتری مداری در رستوران گرفته تا ایده های متفاوت جلب نظر مشتری و … اما گاهی اوقات این واقعیت فراموش می شود که در صورت تماس مشتری جدید با شرکت ، چگونه قرار است با او ارتباط برقرار کنیم ؟

منظور از مشتری جدید ، مشتری بالقوه (Lead) نیست.

مشتری بالقوه می تواند آدرس ایمیل ، ارسال فرمی از طرف مشتری در مورد خواسته ها و انتظاراتش میزان بودجه یا تاریخ تولدش باشد.

منظور از مشتری جدید ، فردی است که از مراحل اولیه بررسی گزینه ها و سنجش رقبا عبور کرده و قرار است به طور جدی با ما وارد مذاکره شده و به مشتری تبدیل شود.

قوانین مشتری مداری در شرکت ها و آژانس های سرویس دهنده در اینگونه موارد این است که هر چه زودتر به درخواست مشتری جواب دهید ، با این کار احتمال آنکه آنها را به مشتری حتمی تبدیل کنید زیادتر می شود.

مشتری قبل از انتخاب گزینه ای مناسب برای همکاری ، به شرکت های دیگری هم درخواست ارسال می کند تا ویژگی ها و برتری های هر کدام را مقایسه کند که جزو قوانین مشتری مداری هم به حساب می اید.

اما معمولاً در ۷۰ درصد از موارد مشتری آن شرکتی را برای طراحی وب سایت انتخاب می کند که زودتر از بقیه به درخواست او جواب داده است.

نکات مهم در مشتری مداری

  1. تا حد ممکن سریع پاسخ داده و از اینکه با شما تماس گرفته اند از ایشان تشکر کنید.
  2. پروژه مد نظر آنها را تأیید کنید.
  3. زمانی را برای گپ تلفنی مشخص کنید  (هر چه زودتر باشد بهتر است).

بسیاری از شرکت ها پیش از صحبت تلفنی با مشتری جدید ، فرم هایی چند صفحه ای را برای او می فرستند.

برای تسریع در امور بهتر است که این کار را نکنید.

ممکن است مشتری به سمت رقیبی که زودتر جواب داده است برود.

از محول کردن کار اضافه به آنها خودداری کرده و تا آنجا که می توانید ایشان را به زحمت نیندازید.

همچنین در جوابیه از تعریف کردن از خود و اینکه به چه تعداد برند کمک کرده اید بپرهیزید.

وقتی آنها با شما تماس گرفته اند یعنی به شما علاقه دارند ، آنها را به شک نیندازید.

پس هدف نهایی جوابیه ایمیل این خواهد بود : قرار تماس تلفنی.

در مشتری مداری حرف دیگران را قطع نکنید

جَک فیلیپس ، اپراتور بیسیم کشتی تایتانیک، پیام بیسیم ارسال شده از یک کشتی نزدیک به خود را نشنیده قطع کرد و به آنها گفت ساکت شوند.
او با این بی‌اعتنایی، مانع شد آن کشتی موفق به ارسال این هشدار شود که تایتانیک در حال نزدیک شدن به یک کوه یخ است.

مراقب قطع کردن حرف دیگران باشید ، به ویژه اگر آنها، مشتریان شما باشند که یکی از روش های مشتری مداری بانک به حساب می اید.

اگر هنگامی که مشتری در حال بیان یک مشکل است ، حرفش را قطع کنید و شروع به پیشنهاد دادن کنید ، قطعا او را ناراحت خواهید کرد.

اگر برای قطع حرف‌های مشتری ، اجباری احساس می‌کنید ، حداقل به سراغ اصل مطلب بروید و به فرد مقابل بگویید که نظرتان درباره‌ی ایده‌ی اصلی او چیست.

با این روش ، فرد مقابل حداقل می‌تواند نظر شما را تأیید یا تصحیح کند و در هر صورت ، در وقت صرفه‌جویی می‌شود.

این مطالب مهمی که در بالا خواندید جزو نکات مهم در مشتری مداری بانک می باشد .

 در برخورد با مشتری با جدیت به حرف‌های او گوش دهید نکته مهم در مشتری مداری

آیا تا به حال هنگام صحبت با کسی ، احساس کرده‌اید که انگار تمام مدت با دیوار حرف زده‌اید ؟

شاید آن فرد حرف‌های شما را شنیده باشد ، اما اصلا نشانه‌ای بروز نداده است.

سعی کنید خودتان چنین کاری را با دیگران نکنید. هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران ، اطمینان فرد مقابل از اینکه شما به حرف‌هایش گوش می‌دهید ، مهم است.

به همین دلیل ، در گفتگو با فرد مقابل ، مشارکت کنید و به سخنان او از طریق تکان دادن سر و گفتنِ «می‌فهمم ! » و یا بازگویی گفته‌هایش واکنش نشان دهید که نکته مهمی در مشتری مداری در بانک به حساب می اید.

با این کار ، هم درک خودتان را از مطلب گفته شده بالا می‌برید و هم روی فرد مقابل تأثیر بهتری می‌گذارید که بیشتر در مشتری مداری در بانک ها از این روش استفاده می دشود.