[us_single_image image=”21710″ size=”full” style=”shadow-2″ animate=”afl”]

تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناخت خریداران است و در نتیجه زیربنای مدیریت سازمان‌هایی است که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کند امروزه تمامی شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید و تجارت، جهت اثر بخشی بازاریابی از مجموعه‌ای از فنون تحقیقات بازاریابی بهره می‌گیرند. تحقیقات بازاریابی یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تصمیم‎سازی برای مدیران بازاریابی به شمار می‌رود. تيم تحقيقات بازاريابي بايد بتواند اطلاعاتي موثق، دست اول و درست از بازار، صنعت، رقبا، كانال‌هاي توزيع و واسطه‌ها، مشتريان مصرف‌كننده و … را ارائه نمايد، تا شرايط جهت اتخاذ يك تصميم منطبق با واقعيات بازار براي مديران هموار شود. البته باید پيش‌بيني صحيح و كم خطا از بازار آينده ارائه داده شود. تحقیقات بازاریابی می‌تواند در زمینه‌های مختلف همچون؛ ويژگي‌ها و خصوصیات كليدي يك بازار، اندازه بازار، تجزیه و تحلیل سهم بازار، تجزیه و تحلیل فروش، سیاست‌های قیمت گذاری محصول توسط رقبا‌، منحنی مصرف‌، شيوه‌هاي معرفي محصول در يك بازار‌، كانال‌هاي توزيع‌، شرايط فروش رقبا به واسطه‌ها‌، الگوهاي مصرف مشتريان‌، فرهنگ خريد مصرف كنندگان‌، چگو‌نگي ورود يك محصول جديد به بازار‌، و به‌طور كلي بررسي نقش آفرینان بازار (رقبا، کانال‌های توزيع، فروشندگان، مشتريان، مصرف‌كنندگان و …) و ديگر روندها و فعالیت‌هاي تجاری بازار به مديران بنگاه‌هاي اقتصادي كمك كند.

البته كاربرد تحقیقات بازاريابي از مشاهده ساده مشتری و رفتار خرید مشتريان تا انجام فعالیت‌های پبچیده همچون اندازه‌گيري سهم يك برند در بازار و استفاده از نرم افزارهای تخصصی تحقیقات بازار را در برمی‌گیرد.

مجموعه‌ی SDATA با توجه به اهمیت سهم بازار که از اولین و مهمترین معیارهای بررسی وضعیت یک سازمان است، و نیز  بررسی وضعیت برند آن به عنوان ادامه حضور فیزیکی برند در ذهن مشتریان یعنی جایی که تصمیمات خرید اخذ می‌شود و آگاهی از تعداد دقیق عاملین که می‌تواند گامی مهم در جهت استراتژی‌ها و برنامه‌های آتی سازمان و فروش بیشتر باشد به بررسی و ارزیابی بازار محصول یا خدمات می‌پردازد.